Slechts 3 procent van de internetters beschikt over WAP. In de groep 50-plussers zitten verhoudingsgewijs veel WAP-bezitters, aldus een onderzoek.
Het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw constateerde dat van alle 1023 internetters die meededen aan het onderzoek 40 procent weet wat wappen inhoudt. De meederheid weet niet of heeft zelfs geen flauw idee wat wappen kan zijn. WAP is het bekendst in de leeftijdsgroep tot 30 jaar.
Bijna een kwart van deze internetters zien het nut van draadloos surfen niet in. Mannen beschikken vaker over WAP dan vrouwen in de onderzoeksgroep. Blauw geeft aan dat dit waarschijnlijk komt doordat vrouwelijke internetters WAP relatief te duur en te ingewikkeld vinden.
De belangrijkste redenen om te wappen zijn het versturen van email- en SMS-berichten, het op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen en het opvragen van informatie. Informatie in de vorm van nieuws maar ook het weerbericht wordt genoemd. Personen die WAP in de toekomst willen gaan gebruiken (3 van de 10 mannen en 2 op de 10 vrouwen) zullen dit doen voor bestellingen. Vooral CD’s en CD-roms. Maar ook bestellingen van kleding en het boeken van reizen houden de toekomstige wappers voor mogelijk.