Accountantsconcern Pricewaterhouse Coopers vindt dat er een standaard moet komen voor het meten van de verkeersstroom van websites.
Het bedrijf komt tot die conclusie nadat onderzoek heeft aangetoond dat alle getoetste http://dot.coms onbedoeld een te laag of te hoog aantal bezoekers opgeven.
Volgens PwC een kwalijke zaak, aangezien de niet kloppende cijfers een grote belemmering vormen bij het adviseren van zijn cliënten. Zeker nu veel dot.coms problemen hebben is het opgaan inbrick and mortar bedrijven vaak de enige manier om het hoofd boven water te houden. Alleen willen die grote ondernemingen dan wel een goed beeld krijgen van de verkeersstroom van de sukkelende internet-bedrijven. Iets wat in de praktijk lastig blijkt te zijn.
Het accountantsconcern noemt het dan ook zorgwekkend dat ze gevestigde ondernemingen niet kunnen voorzien van nauwkeurige en vergelijkbare gegevens. "Bedrijven die de cijfers die ze gepresenteerd krijgen niet vertrouwen zullen minder geld willen betalen vanwege het risico dat ze menen te nemen", zegt Sarah Whitney namens Pricewaterhouse Coopers.
Uit het onderzoek van PwC blijkt dat ondernemingen de begrippen ‘gebruiker’ en ‘page impressions’ verschillend interpreteren. Zo nemen sommige bedrijven intern verkeer mee, terwijl anderen niet-opgevraagde frames als geldige impressies beschouwen.
Volgens Pricewaterhouse moet er dan ook een standaard komen waaraan dotcoms hun verkeersstroom moeten ophangen. Het concern is van mening dat de criteria die de non-profit organisatie ABC Electronic (een onderdeel van het Engelse Audit Bureau of Circulation) hanteert bij het vergelijken van websites daar het meest geschikt voor zijn. Tot de bedrijven die van diens service gebruik maken behoren ondermeer Yahoo, Freeserve en de BBC.
Meer informatie over ABC Electronic is te vinden op:http://www.abce.org.uk