IBM neemt de privacy van zijn gebruikers serieus. Het computerconcern benoemde deze week Harriet Pearson als zijn eerste chief privacy officer (cpo).
Pearson moet ervoor gaan zorgen dat Big Blues privacy- en beleidsstrategie wordt gebundeld, zowel op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, marketing en verkoop als op het terrein van IBM’s internetstrategie. Daarbij wordt het haar taak al deze terreinen te toetsen aan de regels en wetten die van toepassing zijn op de privacy van de consument.
De benoeming van Pearson volgt op de toenemende zorg onder producenten dat het uitrollen van e-handel vertraging oploopt door de angst onder gebruikers over de veiligheid van het online verstrekken van persoonlijke gegevens. Volgens een recent rapport van de University of California vindt tweederde van de Amerikaanse internetgebruikers en driekwart van de niet-gebruikers dat online gaan een bedreiging betekent voor de privacy.
Topman Louis Gerstner van IBM erkende dat bedrijven met e-handelsfaciliteiten in staat zijn snel grote hoeveelheden klanteninformatie te verzamelen en te analyseren, om de consument zo gericht mogelijk te kunnen bedienen. "Sommige mensen zijn bang dat daardoor hun persoonlijke gegevens worden geëxploiteerd. Dat is een legitieme zorg die we serieus moeten nemen, willen we bereiken dat de mogelijkheden van elektronische handel ten volle worden benut."