Wie via Wap reclame wil maken of producten wil verkopen, moet zich eerst leren presenteren op de kleine schermpjes van mobiele telefoons en pda’s.
Deze aanbeveling doet de analistengroep Forrester Research. Volgens Forrester is een jarenlange ervaring met internet en internet-ontwerp geen garantie voor succes met mobiele toepassingen. In plaats daarvan moeten bedrijven zich bekwamen in de specifieke ontwerpregels die gelden voor de mobiele kleine beeldschermpjes.
Volgens Forrester berust het ‘microdesign’ op drie stelregels: duidelijke navigatie, bondige content en geautomatiseerde integratie met andere informatiekanalen, zodat de gebruiker zonder ingewikkelde procedures andere informatiesites kan bezoeken. Belangrijk is daarbij vooral dat de inhoud precies is afgestemd op de geringe afmetingen van de kleine mobiele beeldschermen.
Het Forrester-rapport raadt bedrijven aan hun mobiele activiteiten gelijk te schakelen met hun andere e-activiteiten, zoals internet-sites en digitale televisie via het web. Doen ze dat niet, dan kan dit volgens Forrester leiden tot merkerosie, een vermindering van het klantenverkeer, een verlies van omzet en uiteindelijk een verlies van klanten.