IBM heeft een geïntegreerde softwareset voor het personifiëren van Internet, intranet en extranet gelanceerd.
Het op de markt brengen van het nieuwe product betekent een strategische zet van Big Blue tegenover directe rivaal Bea Systems.
Volgens IBM wordt met het nieuwe softwareproduct de integratie tussen de vier Websphere-producten aanzienlijk verbeterd. Het gaat daarbij om de Websphere Application Server, de Site Analyzer, Studio en Personalization. Bovendien kan IBM de geïntegreerde Websphere-producten tegen een 25 procent lagere prijs aanbieden, in vergelijking met de totale prijs van de afzonderlijke Websphere-producten. Gebruikers zijn nu in staat hun Internetsites volledig te personifiëren, aldus IBM.
Onderzoek van de Giga Information Group heeft uitgewezen dat de snelgroeiende markt voor application servers in 2003 een omvang zal bereiken van 9 miljard dollar. Voor dit jaar wordt een omvang van 1,6 miljard dollar verwacht. Giga voorspelt dat zowel IBM als Bea dit jaar 24 procent van de markt voor hun rekening zullen nemen, gevolgd door ATG met 10 procent, iPlanet met 9 procent en Allaire met 8 procent.
IBM is van mening dat het met zijn geïntegreerde softwareset voor Websphere concurrent Bea een zware slag kan toebrengen. Het concern wijst er onder andere op dat de rivaal alleen stand alone toepassingen en geen geïntegreerd pakket levert.