Internetgebruikers kopen weinig op de digitale snelweg. Dat blijkt uit een onderzoek van Caravan in opdracht van Verizons SuperPages.com.
Virtuele winkels worden vooral gebruikt om te vergelijken, te onderzoeken of gewoon even te kijken. Het daadwerkelijke kopen gebeurt nog altijd bij voorkeur in een ouderwetse winkel, met ouderwets bedienend personeel, een tastbare inventaris en een gebouw dat niet uit nulletjes en eentjes is opgetrokken, maar uit oude vertrouwde bakstenen.
Een aantal uitkomsten van de Caravan-studie, die afgelopen maand werd verricht onder ruim duizend internetters, geeft weinig hoop voor de virtuele winkeliers. Van de ondervraagden vertoond 21 procent winkelgedrag dat als "product onderzoek" kan worden omschreven. Kopen gebeurt dan gewoon bij de winkel in de buurt. Veruit de meeste internetters (65 procent) zoeken zowel productinformatie, als het kopen in de standaard offline winkel. Meer dan de helft, 56 procent om precies te zijn, gebruikt internet om prijzen te vergelijken. Slechts 5 procent zegt zowel het onderzoek als het kopen online te doen.
De conclusie die uit die gegevens kan worden getrokken is dat internet een essentieel onderdeel van het aankoopproces is geworden, maar dat e-handelsbedrijven daar weinig profijt van trekken. Internet draagt cadeau-ideeën aan, maakt het mogelijk gelijksoortige producten van diverse merken te vergelijken en maakt het mogelijk prijskaartjes naast elkaar te leggen. Maar er bestaat nog altijd koudwatervrees om geld online uit te geven. Het is de vraag of dat in de toekomst zal veranderen, of in elk geval snel genoeg en in voldoende mate om e-handelsbedrijven uit de rode cijfers te tillen.