HAARLEM – De Netvista van IBM gaat de pc van Fujitsu-Siemens in de schappen van Albert Heijn verdringen. Nog even allebei in de supermarkt te koop, al snel alleen IBM.
Big Blue wil met de actie de pc dichter bij de consument brengen. De Fujitsu-Siemens pc blijft tot het eind van het jaar wel bestelbaar op Internet.
Albert Heijn zegt dat de keuze voor IBM pc’s niets te maken heeft met geruchten als zou het apparaat van Fujitsu-Siemens niet aan de kwaliteitseisen van AH voldoen. "Wij zijn altijd op zoek naar de beste koop voor de beste prijs. Met de keuze van IBM willen wij inspelen op de markt en het beste product aan onze klanten leveren", aldus een woordvoerster van AH.
Fujitsu-Siemens ziet de keus van AH niet als vreemdgaan. "Zij zijn vrij om elk merk te verkopen die zij willen. Wij hebben geen contract met AH, de regeling is geheel open. Onze ervaring tot nu toe met AH is heel goed en dat is wederzijds. Wij hebben de hoop dat wij deze samenwerking in de toekomst zullen voortzetten. Uiteraard zal de komst van de IBM pc’s impact hebben op de verkoop van onze computers, maar ik verwacht dat dit marginaal zal zijn", aldus Dick Lans van Fujitsu-Siemens.
De machine van Big Blue is in alle AH-winkels te koop tot en met 9 december 2000. Het betreft een zwarte alles-in-één pc met een plat lcd tft-scherm van 15,1 inch en een schermvoet waarin alle systeemcomponenten zijn verwerkt. De computer is speciaal voor deze actie geconfigureerd, dat wil zeggen: van reclameknoppen voorzien. Op het toetsenbord zijn zogenaamde sneltoetsen te vinden die de consument met een druk naar de websites van Albert Heijn of ABN-Amro brengt.
Wie van een blauwe pc houdt, kan naar Bruna of het postkantoor gaan. Deze hebben de Netvista Multimedia in het blauw beschikbaar.
Tania Veldkamp