Minister-president Kok houdt een serie rondetafelgesprekken over de innovatie van het onderwijs in Nederland met ICT.
Doel van de bijeenkomsten is het inventariseren van de vorderingen bij het invoeren van ICT in het onderwijs en het formuleren van de toekomstige richting.
Voor de bijeenkomsten, waarbij minister Hermans van onderwijs steeds gastheer zal zijn, zijn mensen uitgenodigd uit het onderwijsveld, het bedrijfsleven, de wetenschap, de lokale overheid en de centrale overheid.
Over de wenselijkheid om meer informatie- en communicatietechnologie in het onderwijs te brengen, bestaat weinig verschil van mening, maar het prijskaartje dat daaraan hangt, is wel een problematisch punt.
In het regeerakkoord besloot het kabinet een kleine vijf miljard gulden extra uit te trekken voor onderwijs, en daar zijn er onder invloed van de economische voorspoed nog een paar bij gekomen. Ook dat extra geld is echter bij lange niet voldoende om alle ingediende wensen te kunnen honoreren. De vier grote steden dienden onlangs een plan in om de komende jaren zestien miljard gulden extra in het basisonderwijs te stoppen, waarbij ruim de helft zou moeten worden besteed aan ICT.