AMSTERDAM – Oracle zet met de onthulling van zijn aanstaande 9i database zwaar in op data warehousing en business intelligence (BI).
Het softwareconcern probeert daarmee rivalen als IBM en NCR naar de kroon te steken, maar de komst van Oracle’s 9i zal waarschijnlijk tevens zorgen voor de teloorgang van een aantal kleinere spelers op de data warehouse-markt.
Volgens Oracle zal de 9i database worden uitgerust met geïntegreerde data warehouse architectuur en prestatieverhogende hulpmiddelen. Daarbij gaat het om Warehouse Builder 3i en Discover 4i. Daarnaast lanceert Oracle onder de naam BI Beans een nieuwe familie op Enterprise Java Bean (EJB) gebaseerde zoek- en rapportagehulpmiddelen.
Het onderdeel Warehouse Builder 3i biedt gebruikers ruimere mogelijkheden om het karakter van hun data warehousing te specificeren. Er kan uiteraard gezocht worden naar bestaande documenten, maar het onderdeel Discover 4i van Oracle bevat tevens ad-hoc query en analysehulpmiddelen waarmee de analytische SQL-capaciteit van de database is te activeren.
Oracle slaat met deze Warehouse Builder-, Discover- en BI-elementen een dubbelslag. Het softwareconecrn bouwt voort op zijn ’one-stop-Oracle-shop’- strategie, waarmee het bedrijf ook zijn e-handelstoepassingen aanprijst. En het staat nu op gelijke hoogte met concurrenten IBM en NCR, die al in een eerder stadium de capaciteit en functionaliteit van Olap en SQL direct hebben gebundeld met de gegevensverwerkingmachine.
Volgens de Gartner Group is de bekendmaking van de details van Oracle’s 9i database een duidelijk teken dat Oracle op de BI- en data warehousemarkt bezig is met een ambitieuze inhaalrace op zijn belangrijkste concurrenten IBM en NCR. Voor de kleinere bedrijven op deze markt zal het daardoor steeds moeilijker worden, aldus Gartner.
Marten Dijkstra