De juichstemming in elektronisch zakendoen is er al een tijdje uit. De geringe marktomvang in Nederland is daar de belangrijkste oorzaak van.
Deze mening ventileert Arie van Bellen, directeur van het Elektronic Commerce Platform Nederland (ECP). Hij baseert zich op een onderzoek dat Dialogic in opdracht van het platform liet uitvoeren naar de stand van zaken rond de Nederlandse elektronische handel. De titel van het onderzoek ‘Back to the bottom line’ refereert aan de zware tijden die Internet-bedrijven momenteel meemaken. Het is de oude economie met zijn lessen van schaal, reikwijdte en specialisatie die ook op Internet de praktijk regeren. Uiteindelijk is het medium toch minder vernieuwend dan verwacht.
Toch stelt Van Bellen dat een uitgekiende, vernieuwende invulling van marktconcepten uit de oude economie tot succes kan leiden op Internet.
Het onderzoeksbureau onderscheidt vier bedrijfsmodellen van dotcombedrijven: de advertentieverkopers, veilingen, informatieverstrekkers en verhuurders van software via Internet. De advertentieverkopers hebben het moeilijk omdat de inkomsten uit reclame tegenvallen. De veilingen hebben zich verkeken op de enorme bezoekersaantallen die nodig zijn om de benodigde investeringen in technologie en marketing eruit te krijgen. Rond informatieverstrekkers en verhuurders van software is het onderzoeksbureau vooralsnog voorzichtig met zijn conclusies, omdat deze dotcommers in Nederland nog in ontwikkeling zijn.
Veel onderzoeksresultaten zijn terug te voeren op het buitenland, ook al is het een op Nederland gericht onderzoek. Reden is dat bedrijven die zich richting winstgevendheid bewegen voornamelijk op de Amerikaanse markt ontstaan zijn, omdat zij hier met de nodige omvang konden opereren en genoeg geld konden lenen voor hun astronomische startbudgetten. Amazon, Yahoo en eBay zijn dotcommers die succes boeken, al vallen er ook in Amerika dagelijks spelers af, die het met een kleinere oorlogskas en met een minder bekende merknaam moeten stellen.
In Nederland ligt de verhouding tussen investeringen en inkomsten een stuk moeilijker, omdat de nationale markt gewoonweg niet omvangrijk genoeg is voor al te hoge investeringen in marketing, technologie en inhoud. De advertentiemarkt genereert te weinig inkomsten en ook het veilingmodel is in ons land moeilijk uit te baten, ook weer vanwege de geringe bezoekersaantallen. Het ECP constateert een voortdurende zoektocht naar optimalisatie van inkomstenbronnen door de vaderlandse dotcommers, die negatief gesteld voortdurend tot de noodzaak leidt om door gebrek aan succes van rol en functie te veranderen. Was vorig jaar reclame nog de reden voor Internetaanbieders om allerlei portals op te tuigen in Nederland. Nu zijn ze al weer grotendeels ontmanteld, omdat de inkomsten uit advertenties tegen zijn gevallen.
Wat zal de volgende hype dicteren? Het ECP ziet ruimte voor dotcommers die door de toepassing van Internet in traditionele waardeketens met efficiëntievoordelen traditionele spelers voorbij streeft. Vooral bedrijven die hun oude gedaante aanvullen met virtuele aanwezigheid op het web geeft het platform de nodige kansen. Ook ziet het platform marktkansen voor spelers die specifieke doelgroepen bedienen met informatie en via deze ingang zelf producten aanbieden of specifieke informatie over de doelgroep verkopen.
Meer informatie:http://www.ecp.nl