Paul Drzaic, directeur van e-Ink, toonde deze week het eerste, echte, elektronische, flexibele affiche. Dun en soepel, maar toch elektronisch beschrijfbaar.
De onderneming uit Canada is vier jaar geleden officieel opgericht, maar al jaren bezig elektronische inkt te ontwikkelen. De bron van het werk bevindt zich, zoals van veel computeruitvindingen, in het vermaarde Palo Alto Research Center van Xerox. Xerox zag er destijds (begin jaren ’70) niet veel in. Het MIT pakte de draad op en 4 jaar geleden is er dan een heus bedrijf in het leven gebracht dat commerciële exploitatie van het idee nastreeft. E-ink heeft een aantal grootschalige proeven gedaan en dacht begin dit jaar nog drie jaar verwijderd te staan van commerciële toepassingen. Maar deze week is die termijn verkort met de presentatie van de elektronische bladzijde.
Toepassingen zijn onder meer plakkaten in supermarkten met aanbiedingen of in kleding-ketens. Op het schermpje staat dan de aanbieding, die vervolgens vanaf afstand is aan te passen. Dat gebeurt draadloos, via antennes of zelfs via satellieten, zodat overal tegelijk de affiches van een nieuwe inhoud worden voorzien. Ook denkt E-ink aan dagbladen waarvan de inhoud elke ochtend (of avond) elektronisch wordt aangeleverd.