Het zijn onvergelijkbare grootheden, maar deze week vond in Las Vegas de jaarlijkse Comdex Fall plaats en de Amsterdamse Rai stond in het teken van het Smart Business Event. In Las Vegas liepen enkele honderduizenden geïnteresseerden rond en de Rai werd bevolkt door zo’n 30.000 IT’ers. Aantallen zeggen echter weinig.
Ik ben zelf een aantal malen naar de Comdex geweest. In de loop der jaren heeft deze beurs een steeds grotere aantrekkingskracht gekregen op vaders en moeders die met hun kinderen een dagje Comdex ‘doen’ om te zien wat computers allemaal kunnen. Het profiel van de bezoeker liep daarmee sterk uiteen bij de verwachtingen van de standhouders. De afgelopen twee jaar zijn duidelijke pogingen gedaan om het programma weer aantrekkelijker te maken voor echte IT’ers; vaklieden die opzoek zijn naar de nieuwste hulpmiddelen om de bedrijfsvoering te verbeteren. Het bezoekersprofiel heeft deze omslag echter nog niet gemaakt.
Bij Smart Business hebben ze daar geen last van. Geen Nederlandse huisvader of -moeder zou het in het hoofd halen om met de kinderen gezellig naar de Rai te gaan. Er liepen deze week louter mensen rond die vanuit een zakelijke belangstelling willen weten wat er op de verschillende terreinen van automatisering te halen is. Het woord IT wordt daarbij listig omzeild. Het gaat om zakendoen met informatietechnologie als hulpmiddel. Het draait niet om technologie, maar om oplossingen. De techniek wordt in de werving zo ver mogelijk naar achteren geschoven.
In de positionering is dit een aardige keuze, maar de praktijk op de beursvloer laat zien dat het toch nog steeds echte IT’ers zijn die hier rond lopen. Smart Business kan niet zonder smart people, en dat blijken nog steeds voornamelijk ‘hard core’ automatiseerders te zijn.