Volgens een onderzoek van de Consumentenbond worden acceptgiro’s populairder bij het kopen op internet. Dit ten koste van de creditcard.
Internetters maken zich in toenemende mate zorgen over de veiligheid van betaaltransacties. Hierdoor wordt betalen via een acceptgiro steeds populairder terwijl het gebruik van de creditcard steeds meer afneemt.
Uit het jongste onderzoek van de Consumentenbond,Kopen op internet getiteld, komt naar voren dat het gebruik van acceptgiro’s in een jaar tijd is verdubbeld. De creditcard wordt geleidelijk aan steeds minder gebruikt. Slechts eenderde van de internet-consumenten betaalt het liefst met creditcard.
Naast de betaalwijze is er in dit onderzoek ook gekeken naar de redenen om voor internet te kiezen bij de aanschaf van producten. Verder komen de aard van de producten en de waardering voor internet-winkels aan bod.
De redenen voor het kopen op internet zijn duidelijk. Het gemak van het plaatsen van een bestelling en de lagere prijzen worden als voornaamste redenen genoemd om voor het medium te kiezen. Boeken en tijdschriften staan op de eerste plaats van gekochte producten op internet. De tweede plaats zijn voor muziek en beeld, gevolgd door software, hardware, reizen/vakanties en kleding/schoeisel. Deze categorieën staan voor 75 procent van de afgenomen producten. Er is een groeiende belangstelling voor het online bestellen van kruidenierswaren en levensmiddelen.
Van de winkels zijn de Nederlandse sites het meest in trek, gevolgd door de Amerikaanse. Het meest wordt er gekocht bij Bol en Proxis. Maar ook populair zijn Amazon, Eci, Wehkamp en Bruna. De meeste online bestelde producten worden bezorgd. Software wordt hoofdzakelijk opgehaald via het modem.
Hoewel er geleidelijk aan meer via internet besteld en gereserveerd wordt neemt de populariteit van de creditcard af. Een jaar terug werd meer dan de helft aangeschaft met een creditcard. Nu wordt 44 procent van de online aankopen met een creditcard afgerekend. Het betalen via een accepgiro is binnen een jaar verdubbeld, van 11 procent naar 22 procent. Mogelijk heeft dit te maken met de huiver voor misbruik van creditcardgegevens die na inbraak op het bedrijfsnetwerk in kwestie klaarliggen voor de inbrekers. Ook de grote variatie aan betalingsmethodes die internet-bedrijven bieden, speelt een rol.
Nauwelijks beweging zit er trouwens in de rapportcijfers die consumenten geven aan e-handelssites. Het rapport heeft betrekking op de bestel- en afleverprocedures, het privacybeleid, duidelijkheid over garantie en after sales voorwaarden. Een gemiddeld rapportcijfer voor de sites is volgens de consumenten een 7,7.
Voor de consumentenbond is de ongerustheid over de betaaltransacties overigens aanleiding om onderzoek te doen naar de veiligheid van betaalmethoden. De resultaten van dit onderzoek worden over drie maanden verwacht.
Het rapport is op te vragen bijhttp://www.consumentenbond.nl