Laatst werd ik door mijn jongste dochter opgebeld. Moeder had mijn sleutels in huis laten liggen en nu stonden ze buiten voor het huis om weg te gaan. Geen sleutel, geen telefoontje en het is hier al aardig koud in Zweden. Maar mijn dochter had haar telefoontje wel bij zich, dus het was snel opgelost.
Een ander voorbeeld. We hebben zes computers in ons huisnetwerk gekoppeld. Het liefst spelen de zoon van negen en de dochters van elf en dertien computerspelletjes in het netwerk. Van hartenjagen en racespelletjes tot ware veldslagen met het computerspel ‘Age of Empire’. Het probleem is dat de jongste twee bijna altijd winnen. Daar sta je dan als vader. Je wordt compleet van de weg gedrukt of totaal verslagen. Toen ik dat aan een collega vertelde zei hij dat zijn zoon van zestien een netwerk-hub gekocht had met 24 poorten. De hub met acht poorten voldeed niet. Tja, zijn moeder kon de lol er niet van inzien. Tijdens ‘game-weekends’ zit het hele huis vol met zijn vrienden die urenlang in het donker achter hun PC zitten. Hoofdtelefoons op, flitsende beeldschermen en bergen chips en cola.
Communicatiemiddelen als het Internet en de mobiele telefoon zijn een normale zaak voor jongeren. Jongeren moeten zich op die leeftijd van huis loskoppelen en zelfstandig worden. In zo’n fase van puberteit ben je erg communicatiebehoeftig. In landen als Zweden en Finland zouden jongeren meer geld aan communicatie besteden dan aan kleding. SMS groeide het laatste halfjaar met honderden procenten. In Nederland zijn er meer dan honderd miljoen SMS-berichten in dezelfde periode verzonden.
I-mode, de Wap&SMS-versie in Japan (waar men geen gsm-netwerk heeft) kost slecht een halve cent per pakketje van 128 databytes. Bij SMS is dat nu nog 30 tot 50 cent voor 160 databytes. De lage prijs is het succes van de explosieve groei van diensten en gebruikers. Bij ieder I-mode-abonnement is je telefoonnummer tevens je e-mailadres. Als er een e-mailtje binnenkomt, bromt je telefoon even. Kun je je de paniek al voorstellen als je een uur lang geen brommetje gevoeld hebt? Vooral voor jongeren is dat een teken dat de wereld hen vergeten is. Dus heeft I-mode diensten zoals vissen, waar je in de ochtend visvoer voor koopt. In de loop van de dag worden dan je vangsten gemeld. Virtuele vangsten, maar je telefoon bromt wel even en misschien heb je een prijs gewonnen! Maar SMS is hier honderd keer duurder dan I-mode en bij Wap betaal je nog per minuut.
De oplossing is de Gprs (‘general packet radio services’)-uitbreiding van het gsm-netwerk waarbij IP-pakketjes inplaats van SMS-berichtjes verzonden worden. Maar hoe duur wordt Gprs? Bij SMS krijg je 0,3KB voor 1 gulden en bij I-mode is dat 30KB voor dezelfde gulden. Voor een gulden kun je ook lokaal vijftien minuten inbellen en effectief 4 MB ophalen. Een 4MB MP3-muziekje kost dan 1 gulden. Omgekeerd (en iets afgerond) kost 1 MB bij een vaste lijn ergens rond de 30 cent, bij I-mode 30 gulden en bij SMS wil je de MB-prijs niet weten. Binnen afzienbare tijd willen onder andere jongeren muziek downloaden, chatten en spelletjes spelen via Gprs en Umts. Het liefst voor een vaste lijn-prijs, meer dan duidend maal goedkoper per bit dan SMS. Kan dat?
In de computerindustrie kost een prijs/prestatie-verbetering van 1000 maal ongeveer vijftien jaar. Voor bandbreedte, zeg maar het transporteren van bits, is daar waarschijnlijk maar tien jaar voor nodig. Vijftien jaar computerindustrie heeft een mainframe en minicomputerindustrie met centrale bitprocessing weggeblazen. Het geld wordt nu verdiend met software en services. Geld in de communicatie verdien je binnenkort ook met (amusements)diensten zoals als visvangstmeldingen, mobiliteit, locatiediensten, persoonlijke informatie en ‘QoS (Quality of Service)’. De laatste dienst is nodig om spraak over IP mogelijk te maken. Er zijn nu al mobiele operators die voor 1MB pakketjes met hoge QoS leveren.
Een interessante vraag in deze context is: "Hoeveel geld heeft de consument over voor bepaalde diensten?" Ik denk dat jongeren heel veel leuke dingen met Gprs en Umts gaan doen voor een dergelijke prijs per bit. Dat is precies het spel dat NTT DoCoMo gespeeld heeft toen zij met een lage prijs voor I-mode begonnen. Voor hen verloopt dit real(-time) strategiespel uiterst succesvol. Als je het real-time strategie-computerspel ‘Age of Empire’ kent, moet je je eens voorstellen hoe met dit onderwerp een heel leuk ‘Age of Modern Enterprises’ spel te maken is. Ik ben alleen bang dat ik weer fors van mijn kinderen zal gaan verliezen.
Egbert-Jan.Sol@Ericsson.com, vice president Technology Ericsson Nederland