Na de hoge verwachtingen en de daaropvolgende teleurstellingen wordt langzaam maar zeker duidelijk wat de werkelijke waarde van WAP is.
Portals, gericht op het verspreiden van informatie naar mobiele apparaten, die hiervan willen profiteren zullen nu deals moeten sluiten voordat de koek verdeeld is.
Dit zei M.E. Kopijn, vice-president technologie van Atobe (voorheen Wapmagic) tijdens het Mobile & Wireless congres in de RAI te Amsterdam. "Er zijn erg hoge verwachtingen gesteld aan Wap als een mobiele vorm van internet. Deze verwachtingen waren niet terecht, omdat het alleen een manier is om data te transporteren. Ook de vergelijking met I-mode is niet juist. Dit is een merk, terwijl Wap een protocol-set is dat ook kan functioneren op andere netwerken. Als het Gprs-netwerk is gerealiseerd, zal de werkelijke waarde van Wap duidelijk worden."
"Ik ben ervan overtuigd dat Wap zal blijven bestaan, hoewel de naam door menig journalist is besmet. Mobiele portals moeten daar snel op inspelen als ze de boot niet willen missen. Zij zorgen voor een totaalpakket van content en diensten en vertalen die naar de eindgebruiker. Informatie over het mobiele gedrag van de gebruiker is geld waard. Adverteerders en providers zijn zich hiervan bewust en zijn bereid om hier geld in te steken."