Heb je eindelijk online die boodschappen besteld, moet je zorgen dat je tussen vijf en zes thuis bent om ze in ontvangst te nemen.
Of je komt thuis en vindt weer eens een briefje van de postbode dat je helaas niet thuis was, maar op het postkantoor aan de andere kant van de stad het bij Proxis bestelde boek kunt komen ophalen.
Als het aan Siemens ligt is die nieuwe ergernis snel in de kiem gesmoord. In de Haagse nieuwbouwwijk Wateringse Veld gaat het bedrijf bij wijze van proef in vijftig huizen voor 5 mille per stuk een speciale electronische boodschappen bus – de Homedeliverybox – installeren. De box wordt ingebouwd in de gevel van het woonhuis of de garage. Leveranciers krijgen via een cijfercode toegang tot de opbergruimte, die een koelvak, een vriesvak en een ongekoeld vak heeft.
De inbouwbox (53 cm breed, 60 cm diep en 211,5 cm hoog) is niet alleen geschikt voor verse en bevroren levensmiddelen, maar ook voor postpakketten en kleding van de stomerij. De leveranciers krijgen toegang tot de box door een cijfercode die de consument bij de bestelling van de producten doorgeeft. Die code is eenmalig geldig om fraude en misbruik te voorkomen. Iedere keer is er dus een andere code nodig om de box te openen. De bewoner krijgt zelf een vaste persoonlijke code.
Het Bouwfonds Woningbouw, dat jaarlijks ongeveer 7.000 koopwoningen oplevert, denkt dat huizenbezitters steeds vaker gebruik zullen maken van dit soort ‘uitbreidingsopties’. Vooral jonge tweeverdieners zullen warm lopen voor deze nieuwe service, verwacht het bouwfonds.