HAARLEM – Internet zal de boekenwinkel niet wegvagen. Toch moeten de boekwinkels iets ondernemen om niet onder te sneeuwen. In Rotterdam doet Donner zijn best.
In de Verenigde Staten hebben Barnes and Nobles het antwoord gevonden: boekwinkels waar je door bijna eindeloze rijen boeken kunt dwalen en zelfs in een zithoek onder het genot van een kopje koffie een stukje kunt lezen om te zien of dit het boek is waar je een paar avonden mee op de bank wilt.
Ook de Rotterdamse boekhandel Donner, een van de grootste in Nederland, gelooft niet echt dat mensen straks bijna alleen nog via het Internet boeken zullen kopen. Het bedrijf heeft de winkel aanzienlijk uitgebreid van 4000 naar 6000 vierkante meter. "Wij geloven niet dat pure Internetboekhandels de toekomst hebben", aldus Donnerdirecteur Peters. Hij haalt onderzoekscijfers aan: bezoekers van Donner vertoeven gemiddeld 45 minuten in de zaak. In een warenhuis blijven mensen gemiddeld maar 20 minuten lopen.
Maar alleen boeken biedt toch te weinig garanties voor de toekomst, denkt Peters. Behalve de 175.000 titels in de rekken kunnen klanten er straks ook hun boek on-demand laten uitdraaien. Het ’boekenwarenhuis’ gaat ook meedoen aan de allernieuwste trend, het i-book, een handcomputer waarop je een boek kunt downloaden. De boeken voor deze nieuwste trends zijn nu in beperkte mate verkrijgbaar, maar Donner verwacht een snelle ontwikkeling.
In de VS valt overigens de belangstelling voor de i-boeken tot nu toe nogal tegen. De ’echte’ boekenlezer wil toch papier in zijn hand houden. En dat zal ook niet veranderen, zeggen de Amerikaanse boekenlezers.
Sjaak Smakman