Bij de vele IPO’s die de laatste tijd zijn afgeblazen, heeft zich gisteren een toch wel bijzondere aangesloten: Playboy.com.
De pornosite-die-niet-zo-mag-heten besloot gisteren de aangekondigde beursgang af te blazen met de gevleugelde woorden dat het beursklimaat er nu niet geschikt voor is. "We zouden er nu nooit voor krijgen wat dit bedrijf in werkelijkheid waard is", aldus topvrouw Christie Hefner.
Misschien een tikje overdreven. Want waar porno aanbieden bijna de enige winstgevende Internetactiviteit is, gaat het met playboy-on-line helemaal niet zo lekker: de Internettak van het beroemde seksblad maakte in september nog een verlies bekend van bijna 19 miljoen dollar (48 miljoen gulden) over het boekjaar, en dat was drie keer zoveel als het jaar daarvoor. De omzet steeg daarentegen wel.
Hefner hield het er gisteren maar op dat er in 2002 wel degelijk winst wordt gemaakt met de on-line activiteiten en dat het zelfs ‘een van de meest winstgevende takken van ons bedrijf wordt’.
Dat laatste zou wel kunnen, want ook met Playboy Enterprises, het moederbedrijf, gaat het niet zo best. Gisteren maakte het een derde-kwartaalverlies van 6,5 miljoen dollar (17 miljoen gulden) bekend, en dat was bijna zes keer zoveel als in het derde kwartaal van 1999. Hoewel 4,2 miljoen dollar op rekening komt van de beursgang, blijft ook dan nog een verdubbeling van het verlies staan. Gelukkig verkoopt Playboy nog altijd 3 miljoen tijdschriften per maand.