Intel is teruggekeerd van zijn kortdurende uitstapje op de markt voor netwerk-apparatuur. De poging heeft 9 maanden geduurd.
De Netstructuring-lijn die de chipgigant onder eigen label op de markt bracht is uit de etalage verdwenen. Intel wil de markt nu bestoken via zijn Oem-partners.
De keuze van Intel om onder eigen merk de netwerkmarkt te betreden, is altijd al als een controversiële stap beschouwd. Terwijl Intel normaliter processoren, boards en zelfs complete systemen via oem-leveranciers op de markt brengt, heeft het nooit onder eigen merknaam systeem-apparatuur geleverd.
Als belangrijkste verklaring voor de terugtrekking van zijn Netstructuring-lijn noemde Intel de consolidatie van de netwerkmarkt. Tijdens de lancering was er volgens de chipgigant sprake van een gefragmenteerde markt, waarin ruimte bestond voor nieuwe spelers. Maar door de samenbundeling van vele leveranciers, moest Intel in toenemende mate opboksen tegen concurrenten die eigenlijk haar beste (oem-)klanten zijn. Daarmee dreigde de chipleverancier in toenemende mate in eigen vlees te snijden. Volgens een woordvoerder van Intel heeft zijn bedrijf geholpen bij de verdere groei van de markt, "maar is het nu beter om de verdere uitbreiding aan onze partners over te laten."
De technologie van de Netstructure-lijn wordt nu in componenten aan de Oem’s aangeboden, maar Intel verklaarde tevens bereid te zijn complete systemen te blijven bouwen als de klanten daarom vragen.