Gsm, routeplanner en reclameborden langs de weg maken het verkeer niet onveiliger, stelt de Groningse psychologie F. Cnossen na experimenten.
Cnossen werkte met een rij-simulater waarbij proefpersonen duizenden kilometers aflegden.
Minister Netelenbos van verkeer en waterstaat is blijkbaar iets te snel met haar plannen om alleen noghandsfree telefoneren in de auto toe te staan.
Volgens Cnossen stoppen automobilisten in stress-situaties vanzelf met de onbelangrijkste taken. Zo luisteren bestuurders minder goed naar file-informatie op de radio, kijken niet meer op de stadsplattegrond en gaan langzamer rijden. Zo blijkt de autobestuurder ook onderscheid te maken tussen telefoongesprekken. Gewone gsm-gesprekken worden eerder neergelegd dan zakelijke telefoontjes.
Ervaren chauffeurs blijken, niet verwonderlijk, meer informatie en stress aan te kunnen. "Iemand die al jaren autorijdt, heeft in zijn hoofd een encyclopedie van mogelijke verkeerssituaties", aldus Cnossen. "Een ervaren automobilist kan inschatten of het dan veilig is om te bellen of de telefoon op te nemen."
De organisatie voor verkeersveiligheid 3VO ziet in het onderzoek geen reden om de strijd tegen gsm’s in de auto maar te staken. Woordvoerder Woudenberg wijst erop dat het gevaar met name zit in onverwachte situaties, waarbij een snelle reactie is geboden. Dan reageer je later als je net met de gsm in de hand zit te bellen. Ten eerste merk je het gevaar ietsje later op, maar daarnaast moet je eerst de gsm loslaten om met twee handen aan het stuur een flinke slinger te kunnen maken om de andere bestuurder, de fietser of het voor je auto opduikende kind te ontwijken.
De organisatie vreest dat de aandacht voor het onderzoek gevaarlijke effecten kan hebben. Volgens 3VO is het namelijk typisch Nederlands dat automobilisten zichzelf overschatten en de moeilijkheid van het verkeer onderschatten.