‘Internet zet de waardeketen op zijn kop’, aldus de Gea Adviesgroep in zijn onderzoek ‘Internet ontketent’.
Het rapport handelt over de invloed van Internet op de waardeketen van professionele informatieproductie. Het gaat vooral om wetenschappelijke en vakinformatie. Partner van de Gea-adviesgroep en onderzoeker Pieter Hermans licht toe: "Internet heeft grote invloed op de traditionele spelers in deze keten, die sterk wordt beheerst door traditionele manieren van samenwerken. Internet maakt het mogelijk dat een ontevreden eindgebruiker van vakliteratuur een gat in de markt opvult."
Als voorbeeld noemt Hermans de B2B-sitehttp://Dentalplaza.nl. "Die is uitgegroeid tot een belangrijke community voor tandartsen, tandtechnische labs en studenten", zegt Hermans. "Kortom, een plek waarbij iedereen die zich professioneel bezighoudt met het gebit terechtkan voor informatie, producten en diensten." Hermans spreekt van een win-winsituatie voor de auteur, de adverteerder en de eindgebruiker. "Niet onbelangrijk is dat de laatste praktische, op maat gesneden informatie en kennis krijgt voorgeschoteld, waar hij iets mee kan."
Hij haalt hierbij hoogleraar Roel Pieper aan, die tijdens zijn inauguratierede sprak over ‘de netwerkvaardigheid als de uitdaging van de 21e eeuw.’ Hermans: "We krijgen een ‘genetwerkte’ maatschappij die verdergaat dan alleen een contractuele samenwerking." Volgens Pieper zorgt Internet ervoor, dat de traditionele waardeketen van initiator, facilitator en eindgebruiker gelijktijdig integreert en desintegreert. Hierdoor worden functies, die traditioneel door één bedrijf werden gedaan, voortaan vervuld door afzonderlijke bedrijven, die een samen een keten vormen.
Goed voorbeeld hiervan is het schrijven van artikelen. De auteur kan in plaats van via de uitgeverij ook zelf rechtstreeks content en kennis leveren aan eindgebruikers. Hermans: "Het is noodzakelijk en mogelijk om toegevoegde waarde te bieden voor de eindgebruiker." De informatievoorziening gaat meer en meer van aanbodgericht, zoals een tijdschrift naar vraaggericht, zoals een database.
Hermans besluit: "Het summum van toegevoegde waarde leveren, is dan ook de eindgebruiker te ondersteunen bij het verbeteren van de ‘business’ van zijn bedrijf. Dan is de kans op succes erg groot."