Onder de noemer Smart Business vinden in de Amsterdamse RAI van 14 tot en met 16 november 4 zakelijke ICT-vakevenementen in één plaats.
Hiervan is Internet in Business (IIB) het kloppende hart. Deze vakbeurs voor elektronisch zakendoen is inmiddels uitgegroeid tot de grootste van de Benelux. Trok de eerste editie in 1995 nog zo’n 3200 bezoekers, dit jaar verwacht de organisatie tussen de 30- en 35.000 man publiek te mogen begroeten.
Ook inhoudelijk is er in 5 jaar veel veranderd. "Toen we begonnen was het puur de folder op Internet die centraal stond", vertelt Ed van den Kieboom, directeur van het voor het Smart Business Event verantwoordelijke Media Development Europe. "Pas in de jaren daarop is daar e-commercie bijgekomen. Wat we nu zien is dat het elektronisch zakendoen betrekking heeft op alle processen binnen een concern. In het bijzonder op de wijze waarop mensen hun werk inrichten en hoe ondernemingen de aanwezige kennis omzetten op de markt. Daarnaast is het voor bedrijven zaak om vraag zo specifiek mogelijk te definiëren, zodat kan worden ingespeeld op de wensen van de markt." Daar ligt volgens Van den Kieboom dan ook de taak van IIB: het complete aanbod van technologie, ondersteuning en advies voor alle vormen van elektronisch zakendoen in kaart brengen. "Het is voor veel mensen uit het bedrijfsleven het noodzakelijke bijtankpunt om in een paar dagen een volledige scan te kunnen maken van wat de markt te bieden heeft", aldus de directeur.
Trends die op de beurs aan bod komen zijn onder meer de ontwikkeling van consumentengerichte e-commercie en de snelle opmars van zowel de elektronische business-to-business markten als breedbandtoegang tot het vaste Internet. Minder toekomst ziet Van den Kieboom weggelegd voor de pure dot.coms. "Die hype is alweer over. Het waren over het algemeen toch experimenten die nu door de gevestigde orde zijn binnen gehaald. Een goed voorbeeld is Peapod, een Amerikaanse online thuisbezorgdienst die recentelijk helemaal is overgenomen door Ahold. Grote bedrijven hebben nu eenmaal het voordeel van een gezonde structuur, marktbekendheid en ervaring in het runnen van een zaak."
Daarnaast is er veel aandacht voor de zich snel ontwikkelende markt van mobiele communicatie. Hiervoor heeft de organisatie een aparte vakbeurs opgezet, die dit jaar onder de naam Mobile & Wireless toe is aan zijn tweede editie. Ook hier is de belangstelling groot. "We hebben nog wat ruimte over, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben", zegt Van den Kieboom. "In vergelijking met vorig jaar zijn we qua standhouders zelfs verdubbeld."
Het evenement trapt af met het Nationaal Internet Congres 2000, waar onder meer Ben Verwaaijen (ceo Lucent Technologies), Adam Curry (United Resources of Jamby) en minister Annemarie Jorritsma (Economische Zaken) hun visie op succesvol ondernemen in het digitale tijdperk presenteren. Ook is er in de vorm van de IT Carriè Dagen aandacht voor de banenmarkt. In totaal 130 ICT-bedrijven en werkgevers zullen zich in de Rai presenteren aan carrièmakers en startende ondernemers.
De MDE-directeur kijkt ondertussen alweer naar volgend jaar, wanneer voor het eerst buitenlandse paviljoens op de beurs te vinden zullen zijn. Daarnaast is er een nieuw evenement gepland dat Media en Marketing gaat heten. "De instrumenten om de aandacht van consumenten te trekken en vast te houden zijn de laatste tijd aanzienlijk verbeterd. Veel bedrijven weten dat niet of onvoldoende, dus proberen wij daar een platform voor te creëren."
In 2001 wordt het dus wéér groter. Maar Van den Kieboom blijft het aanbod van producten en diensten bewaken. "Door het segmenteren van de aandachtsgebieden trachten we te voorkomen dat we veranderen in een soort mini-Cebit", zegt hij. "Want daar is het aanbod zo overweldigend dat mensen er de weg niet meer kunnen vinden."