Het mkb staat nog te afwachtend tegenover elektronische handel. Veel ondernemers ziet het als een kostenpost in plaats van aanvulling op de bedrijfsvoering.
Peter Koudstaal is e-commerce-consultant van Syntens, de adviesorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf, opgezet door het ministerie van economische zaken. Het valt hem tegen hoe het midden- en kleinbedrijf omgaat met e-commerce. "Het wordt nog steeds erg gezien als louter een kostenpost. Als het niet binnen één of twee jaar wat oplevert, dan willen bedrijven het niet. Hoewel er in het zuiden van Nederland veel meer belangstelling bestaat dan in het noorden."
Veel mkb’ers, vooral in de sectoren industrie en dienstverlening met in totaal 80.000 bedrijven, hebben zo’n houding – waarom iets nieuws beginnen als het toch al goed gaat, meent Koudstaal. Toch is er bij Syntens een wachtlijst voor advies.
Wat blijkt inhoudelijk de belangrijkste hobbel bij e-commerce? Veel bedrijven blijken volgens Koudstaal niet te weten hoe ze moeten beginnen. Een groot aantal heeft nu wel e-mail, maar goede e-commerce projecten zijn er weinig. Met name de detailhandel en de horeca blijven achter, vergeleken met bijvoorbeeld met de groothandels.
Syntens en het ministerie proberen de beletselen weg te nemen. Zo organiseert het adviescentrum het komende jaar duizend gratis workshops onder de noemer ‘Nederland Digitaal’.
Vooral de kleine bedrijven lopen een risico, als ze niet op tijd meedoen, bij voorkeur vanuit een specialisme. Ook is het bij e-com-projecten van belang, dat kleine ondernemers uitkijken naar partners: een bakker alleen zal via Internet nauwelijks één brood verkopen, maar als hij samenwerkt met een slager en een groenteboer dan worden de kosten van een e-com-project lager en stijgt het aantal potentiële afnemers.
"Een bijkomend probleem is het kennisniveau. Het is voor kleinere bedrijven heel moeilijk om de ontwikkeling bij te sloffen: wat houdt Erp in, e-procurement, supply chain management? Wij proberen mkb’ers een kader te bieden waar ze die begrippen in kunnen plaatsen," zegt Koudstaal. Hij ziet verder een grote rol voor de Asp’s.
Een praktisch advies dat Koudstaal vaak geeft: "Beschouw een e-commerce-project als het opzetten van een nieuwe vestiging in het buitenland. Breng het niet onder bij de afdeling marketing, maar benoem iemand die aan de directie rapporteert."
Hij hoopt dat zijn boodschap ook in de detailhandel en horeca gehoor vindt, want in die laatste sector heeft volgens hem nog drie kwart zelfs geen Internetaansluiting. En hij pareert meteen de vraag wat een restaurant met een site zou moeten: digitaal reserveren aanbieden bijvoorbeeld.