"Online marketeers denken te veel vanuit de technologische mogelijkheden die Internet biedt en te weinig vanuit de consument."
Ronald Verschueren benadrukt dat de basisbeginselen van de marketing niet uit het oog mogen worden verloren. Hij is directeur en oprichter van e-business adviesbedrijf, Netmarketing.
"Uiting, frequentie en vertrouwen zijn hierbij heel belangrijk. Personalisatie is goed, maar men moet zich goed realiseren dat dit een afgeleide is van vertrouwen en gemak waar iedere klant behoefte aan heeft. Database gegevens van bezoekers geven hiervan nauwelijks een goed beeld. Het aantal bezoekers op een website kan wel worden gemeten, maar dat zegt niets over het aantal bezoekers dat daadwerkelijk op de site blijft."
"Iedereen die aan business-selling doet weet dat er extra onzekerheden spelen bij een klant. Wehkamp heeft op dit vlak al jaren ervaring en weet heel goed hoe het marketingplaatje eruit moet zien. Consumenten willen bijvoorbeeld weten of het door hun bestelde product wel aan komt en zo niet wat er dan gebeurt. Dit soort onzekere gevoelens moet je wegnemen, maar bijna niemand speelt hierop in."
"Tachtig procent van de transacties wordt door consumenten niet afgemaakt. Als je dit als bedrijf weet, zou je moeten proberen dit percentage naar beneden te halen. Wat veel bedrijven daarentegen doen is de overige twintig procent proberen te vergroten. Op die manier kun je de gebruiker niet goed leren kennen. De concurrent daarentegen misschien wel."
"Er is nog veel te weinig kennis wat betreft Internetmarketing en ook aan online retail-kennis ontbreekt het. Er zijn bijna geen sites die goed inspelen op de behoefte aan vertrouwen van de klant. Ik geef onmiddellijk toe dat Internet sowieso weinig zekerheid biedt wat betreft transacties en privacy, maar het dient toch wel te worden geoptimaliseerd", aldus Verschueren.