Voor velen is supply chain management nog een brug of twee te ver. Toch valt of staat elektronische handel met een goed uitgedacht, geautomatiseerd ketenbeheer
In Nederland is de belangstelling voor scm met sprongen aan het groeien, wat ondermeer blijkt uit een stijgend aantal congressen en seminars en een net zo snel stijgend aantal consultants. Jean-Paul van der Meer is daar één van. Hij geeft een lezing over het onderwerp op de IIB. Hij werkt bij Jonker Advies in Rotterdam, een in SCM gespecialiseerd bureau met intussen drie vestigingen.
"Het groeit inderdaad snel. De International Supply Chain Council, waar wij lid van zijn, heeft nu al 750 leden. Er is nog veel te doen. Andersen Consulting heeft vastgesteld dat rond 25 procent van de dotcoms in e-commerce niet kan aangeven of een product op voorraad is. Een aanzienlijk aantal gaf een leverdatum op die nooit gehaald werd."
Wat zijn nu enkele concrete voordelen van scm? Volgens Van der Meer kun je gezamenlijk met je afnemers en leveranciers planningen maken, je kunt zelfs gebruik maken van de productieplanning van afnemers. Ketenbeheer dwingt je ook beter te analyseren. E-business, vindt Van der Meer, kan het antwoord geven op de vraag wat je moet doen vanaf het moment dat een order binnekomt. Hij vindt de ondergang van pets.com veelbetekenend. Die dotcom kreeg als startkapitaal $ 50 miljoen, in februari bij de beursgang $ 82 miljoen. En het geld is nu op. Amazon legt volgens hem $ 3 op elke order toe – het wordt nog spannend of het bedrijf Kerstmis overleeft.
Het gaat uiteindelijk om fulfillment. Volgens Van der Meer is de levering van producten door dotcoms nu onder de 50 procent, maar het wordt langzaam beter. De Supply Chain Council stelt een model beschikbaar, het Supply Chain Operation Reference Model (Score), waarmee bedrijven hun strategie op scm kunnen afstemmen. Het is een bouwdoos met 21 blokken, die het redelijk overzichtelijk maakt een beeld te krijgen van wat er in het eigen bedrijf aan de hand is. Iedereen die lid wordt van de Council voor $ 1750 per jaar krijgt dat model.
De invoering van scm in Nederland zal volgens Van der Meer toch wel voor een flink deel sectorgewijs gaan, en per regio binnen Europa. Toepassing van het score-model vergroot in ieder geval de scherpzinnigheid van bedrijven ten opzichte van afhandeling van orders. In het gunstigste geval heeft scm – en dat komt volgens Van der Meer nu al voor – invloed op de inrichting van een magazijn. Er is dus ook wel vooruitgang te melden.
Van der Meer onderstreept ook het belang van benchmarking, waar zijn werkgever momenteel een groot onderzoek naar heeft lopen, dat gesponsord wordt door de Rabobank en dat tegen het voorjaar gepubliceerd wordt.