"Databases worden vaak gebruikt als analyse-middel om te bepalen wie tot de doelgroep behoren en om campagnes te ontwikkelen", zegt M. Sonnemans.
Hij is partner bij VODW marketing en voorzitter van de seminargroep ‘Database marketing blijft een must’. "De behoefte bij bedrijven om op ieder moment en via verschillende kanalen een beeld te krijgen van de gebruiker neemt met de dag toe. Maar deze vorm vanreal time marketing betekent voor veel bedrijven dan ook een aanpassing in de werkwijze."
"Voorheen was het slechts bij een kleine klantenkring mogelijk hen persoonlijk te benaderen. Nu is die mogelijkheid er ook bij een klantenkring van twee miljoen mensen. Steeds meer bedrijven zetten meerdere kanalen als televisie, radio, Internet, winkels en folders in om klanten aan te trekken. De klant verwacht dit ook. Zelfs bedrijven uit de nieuwe economie beginnen langzaam aan fysieke outlets zoals winkels op te zetten om hun product aan de man te brengen."
"De rol van Internet is hierbij van groot belang, omdat het personalisatie en individualisering mogelijk maakt. Dit medium heeft geen last van fysieke beperkingen zoals een tekort aan mankracht en/of kapitaal."
"In de Verenigde Staten is het al mogelijk om barcodes van advertenties uit de krant te scannen en hiermee gepersonaliseerde informatie via Internet op te vragen. Wat dat betreft kunnen wij daar veel van opsteken. Belangrijk is wel dat de privacy van de klant niet in het geding komt. De doelstelling is om de klant betere service te bieden en niet om hem leeg te melken. Zolang privacy en discretie zijn gewaarborgd, is dit een goede aanvullende vorm van marketing", aldus Sonnemans.