Een begrip als content management is zeker niet nieuw, ook al bestaat er de laatste tijd een sterk stijgende belangstelling voor.
Maar vooral bij grotere websites vraagt het beheren en verspreiden van inhoud om meer dan wat kennis van Html en van databases. Daarom is er volgende week op de IIB ook een seminar gewijd aan dit onderwerp, onder leiding van drs Brian Domisse, senior sccount manager en bestuurslid van de SGML-XML User Group.
En inderdaad, het huidige content management leunt op die twee standaarden. Domisse: "Het begrip content management wordt te pas en te onpas gebruikt. Veel mensen denken overigens dat het pas ontstaan is met de opkomst van het web, maar het is veel ouder. Het is normaal bij grotere bedrijven die producten leveren compleet met een uitvoerige documentatie, zoals vliegtuigen – die zijn voorzien van bijvoorbeeld 25.000 pagina’s documentatie, en dan ook nog in drie talen. In 1988 is de ISO-standaard Sgml vastgesteld, voluit Standard Generalized Markup Language, de voorloper van Html, en tevens de basis voor XML. Vooral het Amerikaanse ministerie van defensie heeft daartoe de stoot gegeven."
Maar wat is nu het voordeel van het gebruik van codes in een document, die onderdelen ervan aanduiden: het onderwerp van het document is, de deelonderwerpen, bijbehorende trefwoorden, de auteur etcetera zoals Sgml en XML doen? Domisse: "Neem nou een bedrijf als Shell, een case die volgende week ook gepresenteerd wordt. Bij de bouw van een raffinaderij in Pernis is de gehele documentatie in Sgml gebracht, wat een flinke klus is die veel geld kost en dan ook eigenlijk alleen is weggelegd voor grotere organisaties. Maar toen de raffinaderij gebouwd was, bleek dat de inwerktijd een half jaar te bekorten was omdat de betrokkenen al zo goed op de hoogte waren van de werking van de raffinaderij, doordat zij de beschikking hadden over goed geordende documenten."
Domisse onderstreept het grote belang van content management bij de noodzaak tot uitwisseling van informatie binen een grote groep, bij het genereren en beheren van meta-informatie, dat wil zeggen de informatie over een document, en bij workflow management.
Hoever is het met de invoering in Nederland? Volgens Domisse zijn de grote uitgevers zoals Kluwer en Elsevier er al jaren mee bezig, zelfs zo dat zij nu wat last hebben van de wet van de remmende voorsprong. Voor hen is het structureren van informatie nog belangrijker, omdat zij verschillende ‘channels’ willen gebruiken om te publiceren, zoals Internet en ‘papier’. Dan moet je niet gedwongen worden weer allerlei kenmerken van een tekst opnieuw vast te gaan leggen.
Belangrijk is te beseffen, dat het moeilijk is om een scherp onderscheid te maken tussen de organisatorische en inhoudelijke kanten van content management, omdat inhoud en de functie van een docucment zo nauw verbonden zijn. Dat leidt tot de conclusie dat content managers ook inhoudelijk deskundig moeten zijn. Andere belangrijke aspecten zijn beveiliging, reviewing, publishing (wie uiteindelijk de verantwoordelijkheid draagt voor het uitgeven van een document).
Omdat de markt nog zo in ontwikkeling is, raadt Dommisse organisaties aan zich niet in eerste instantie tot een leverancier te wenden voor advies, maar bij voorkeur een ongebonden consultant te raadplegen, bijvoorbeeld bij een van de grotere IT-service bedrijven.
Twee weken terug was er een XML-seminar, en daar werd duidelijk dat die standaard een grote vlucht zal nemen binnen het beheer van inhoud voor websites, of het nu gaat om e-commerce of e-business. De usergroup organiseert eind van de maand een congres. Meer info is te vinden viahttp://www.sgml-ug.nl.