Richard Oosterom, de nieuwe directeur van EDS Nederland, wil zijn pijlen richten op diensten als webhosting en Asp. De dienstverlener werkt hard aan naamsbekendheid.
Wereldwijd had EDS het de afgelopen jaren zwaar. De groei van de omzet (vorig jaar 18,5 miljard dollar) en de winst van de IT-dienstverlener (1999: 958 miljoen dollar) blijven sinds 1998 achter bij die van de concurrentie. Aandeelhouders keerden zich van het bedrijf af. Onder aanvoering van de nieuwe internationale directeur Dick Brown ging daarom de bezem door het bedrijf. De bezuinigingen en het stroomlijnen van de organisatie kostte het bedrijf een miljard dollar.
Herstel van de omzet- en winstgroei blijft vooralsnog uit. De winst in het derde kwartaal is met 821 miljoen dollar wel fors hoger dan in vergelijking met een jaar eerder (378 miljoen dollar). Maar net als bij de andere ICT-dienstverleners kampt het bedrijf dit jaar met tegenvallende vraag naar automatiseringsdiensten.
De reorganisatie maakte 1999 voor EDS Nederland een bijzonder moeilijk jaar. Richard Oosterom (38) draait er niet omheen. Er werd slechts op de kosten gelet. Ruim honderd medewerkers van de 1500 vertrokken, deels gedwongen. Het vertrek van deze honderd, vooral administratieve- en management-krachten, is volgens de directeur fatsoenlijk opgelost.
In 2001 moet de omzet van het bedrijf weer met 30 procent groeien. Het bedrijf heeft inmiddels 50 Asp-applicaties klaar liggen, waaronder die van Baan en SAP.
Nederlands’ grootste bedrijven maken nu eindelijk de stap naar elektronische handel, stelt Oosterom. Deze bedrijven willen volgens hem niet in zee met de pioniers van e-commerce toepassingen, maar met een bedrijf dat hen zekerheid en stabiliteit kan bieden. Tot de eerste webhosting klanten behoren Vedior, D-reizen, NS en Aegon.
Om die nieuwe opdrachten aan te kunnen wil Oosterom volgend jaar vierhonderd experts op het gebied van webhosting en ASP aantrekken. Op de huidige gespannen arbeidsmarkt is dit lastig. Het bedrijf begint daarom een campagne die EDS een interessant imago moet geven, onder meer met publiciteit rondom de nieuwe diensten.