Een wereldwijd onderzoek van het Amerikaanse bureau A.T. Kearney wijst uit dat vier van de vijf mensen die online iets willen kopen, voortijdig opgeven.
Dat doen zij vooral, omdat er volgens hen te veel persoonlijke informatie wordt gevraagd.
Wanneer de creditcard-gegevens worden gevraagd, haakt 46 procent af. Een slecht functionerende website zorgt dat 42 procent het voor gezien houdt. En dat is funest voor het bedrijf. Een groot deel van de afgehaakte kopers neemt zich na de slechte ervaringen voor nooit meer naar die website te gaan.
Het onderzoek richtte zich voornamelijk op de zes landen waar het meest online wordt gekocht. Dit zijn de Verenigde Staten, Groot Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Japan. 89 Procent van alle aankopen op Internet wordt in die landen gedaan. Nederland is weliswaar relatief gezien koploper in Europa qua Internetverkopen, maar in absolute bedragen gaat het nog altijd niet om veel geld.
Uit het onderzoek blijkt tevens dat colporteurs chatrooms als nieuwe werkplek hebben gevonden. Ze gaan niet meer langs de deur om producten te verkopen, maar benaderen afnemers in digitale babbelboxen.