Kleine bedrijven en de Soho-sector in de VS zullen in 2004 volop gebruik maken van het Internet, zo verwacht de Cahner Instat Group.
Het onderzoeksbureau denkt dat het Internetgebruik vooral zal toenemen omdat de bedrijven in een multichannel-omgeving willen communiceren met hun klanten.
Door de grotere penetratie zal vooral het gebruik vancustomer relationship management (crm) systemen sterk toenemen. Volgens analiste Kirsten Cloninger van Cahner zal een aantal service providers zich gaan specialiseren in de markt voor crm en e-commerce voor kleine bedrijven en Soho (Small office/home office)-bedrijven. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om providers alshttp://Bigstep.com en eCompany.net.
Volgens 75 procent van alle Soho- en kleine bedrijven is een gemakkelijke implementatie het belangrijkste criterium bij de keuze voor een crm- of e-commerce product. Kleine bedrijven kunnen zich namelijk geen omvangrijke investeringen veroorloven en zijn bovendien niet ingericht op gecompliceerde applicaties die een hoog specialisatieniveau vergen.
Ook de mogelijkheid systemen te kunnen integreren met de bestaande applicaties, is bij de keuze van een crm of e-commerce-systeem voor kleine bedrijven van groot belang, aldus Cloninger.