KPN moet met Cistron Telecom en Eager Telecom binnen twee weken overeenstemming bereiken over het gebruik van de local loop. Dit eist de Opta.
Het gaat om plaatsing van apparatuur in de telefooncentrales van KPN en het toegang geven tot de aansluitlijn.
Dit is de voorlopige beslissing die Opta heeft genomen in de twee geschillen die beide bedrijven hebben met KPN. Deze uitspraak betekent dat meer partijen in de nabije toekomst breedband diensten (xDSL) over het telefoonnet kunnen gaan bieden.
KPN moet beide bedrijven een aanbod doen wanneer de plaatsing van apparatuur in de centrales van KPN (collocatie) en de toegang tot de koperen aansluitlijn (dit is de lijn van de huizen naar de dichtstbijzijnde KPN centrales, ook wel local loop genoemd) gerealiseerd kunnen worden.
Cistron wil in locatie Delft Centrum het eerst apparatuur plaatsen. KPN heeft hier eerder een leverdatum van het tweede kwartaal 2002 voor genoemd. Deze is door de Opta verworpen. KPN dient hierin binnen twee weken duidelijkheid te geven.
Zolang KPN nog niet aan de wensen van Eager kan voldoen, moet het telecombedrijf de klanten van Eager een alternatief bieden.
Michel Hueber, woordvoerder van KPN, ligt toe: "Toen duidelijk werd dat KPN toegang moest verschaffen, hebben wij de operators gevraagd naar hun wensen. In welke centrale willen zij toegang en hoeveel? Op deze verzoeken hebben wij een planning gemaakt. Het collocatie traject verloopt prima, 95 procent kunnen wij binnen de planning opleveren. Deze twee bedrijven hebben echter specifieke wensen waardoor wij in een dillema zijn gekomen. Zo wil Eager bijvoorbeeld aansluitingen in het oosten van het land. Terwijl het merendeel van de operators aansluitingen in de randstad willen. Hierom hebben wij de randstad vooraan gezet in onze planning. Door de specifieke wensen moet KPN operators een ongelijke behandeling geven of kunnen operators helemaal geen aanspraak meer maken op aansluitingen. Dit is het geval met Cistron. Deze wil aansluitingen in Delft, hier is de ruimte van KPN al beperkt, zodat Cistron met zijn wensen alle ruimte in zal nemen."
KPN is in onderhandeling met de twee bedrijven en is overtuigd dat zij tot een overeenstemming kunnen komen binnen de aangegeven tijd.
Komen partijen in beide gevallen na zes weken niet tot overeenstemming, dan dienen zij dit te melden. Opta zal vervolgens een definitieve beslissing in beide geschillen leveren.