HAARLEM – Een kwart van de Nederlandse groothandels is nu al met e-handel bezig, en dat aantal zal binnen twee jaar gegroeid zijn tot 70 procent.
Het aandeel van e-handel in de omzet daarentegen blijft nog beperkt, en komt nog niet uit boven de vijf procent. De bedrijven die nu met e-handel bezig zijn blijken vaak grote problemen te hebben met de hardware en software die deze toepassingen mogelijk maken. Dit blijkt uit een onderzoek van Cap Gemini Ernst & Young.
Een van de opvallende conclusies uit het rapport van Cap Gemini Ernst & Young is, dat veel groothandels (gedefinieerd als intermediair tussen zakelijke leveranciers en zakelijke afnemers) de technische problemen van e-handel lijken te onderschatten. De nadruk die leveranciers leggen op de technische mogelijkheden leidt ertoe dat bedrijven zich niet realiseren welke problemen kunnen ontstaan bij het daadwerkelijk implementeren van een e-handelstoepassing.
Opvallend is dat van de bedrijven die plannen maken voor het toepassen van e-handel, slechts 23 procent rekening houdt met dergelijke obstakels. Van de ondernemingen die nog niet tot e-handel overgaan blijkt 18 procent, de grootste groep, de technische problemen als reden op te voeren.
Overigens zijn het niet alleen technische onvolkomenheden die zorgen voor strubbelingen. De onderzoekers wijzen erop dat groothandels te weinig rekening houden met veranderingen die moeten optreden in de eigen organisatie. Het gaat met name om het veranderen van processen en van functies, én kennis van de gebruikte informatietechnologie. De onderzoekers vinden daarom dat groothandels zich meer moeten bekommeren om de aansluiting van e-handel op interne processen.
Toch zal binnen twee jaar 70 procent van alle groothandels gebruik maken van e-handel. Van alle grotere ondernemingen, met meer dan 50 medewerkers, is dat zelfs 85 procent. Hoewel dit forse groeicijfers zijn, loopt de Nederlandse groothandel niet voorop in de implementatie.