HAARLEM – Wegens een te hoog kostenplaatje heeft Nokdown besloten een eind te maken aan zijn co-buying activiteiten voor individuele consumenten.
Co-buying is het principe van gezamenlijk inkopen om zo de prijs van een product te drukken. Voor het vorig jaar november gestarte Nokdown, een dochter van Scaramea (dat op zijn beurt weer deel uitmaakt van verzekeraar Achmea), bleek de formule echter niet rendabel. "De benodigde bedragen om deze dienst goed op te zetten waren dermate hoog dat we ons genoodzaakt zagen een keuze te maken", zegt woordvoerder David Gribnau van PR-bureau Hill & Knowlton namens Nokdown. "Moesten we doorgaan met het maken van kosten of een andere weg inslaan? Uiteindelijk is besloten om verder te gaan als asp (application service provider)."
Dit houdt in dat het bedrijf zijn technologie als business-to-business oplossing aanbiedt aan brancheverenigingen en communities zodat deze in staat zijn makkelijker en op grotere schaal de wensen van leden te bundelen en bestellingen te plaatsen. Het voordeel dat dergelijke groeperingen volgens Marinus Jacometti, algemeen directeur van Scaramea, hebben boven individuele consumenten is dat ze al georganiseerd zijn en dus eenvoudiger te bereiken. "Bij verenigingen is er sprake van meer gelijke interesses en herhalingsaankopen", zegt hij. "Hierdoor kunnen sneller, grotere aantallen productaanvragen worden gebundeld." Clockwork, een andere dochter van Scaramea, zal de verkoop en service van de applicatie voor zijn rekening nemen.
De koerswijziging van Nokdown geeft eens te meer aan dat co-buying, zeker in Nederland, nog een lange weg te gaan heeft. Want een uitzondering is het bedrijf allerminst. Vorige maand nog besloot Eutrada, een inkoopcombinatie voor online beleggers, te stoppen voor het goed en wel begonnen was. De redenen zijn steevast dezelfde: te weinig klanten, een ernstig gebrek aan adverteerders en hoge kosten die moeilijk zijn terug te verdienen.
Problemen waar marktleider http://Letsbuyit.com weinig last van zegt te hebben. "Qua opzet deed Nokdown ongeveer hetzelfde als wij", vertelt woordvoerder Ernst Bökenkamp. "Alleen zijn wij in heel Europa actief terwijl zij alleen nationaal opereerden. Dát is het grote verschil. De Nederlandse markt voor co-buying is niet groot genoeg om een vuist te maken naar leveranciers. Iets wat wij door de pan-Europese opzet wel hebben gedaan."
Volgens Bökenkamp is het voor Letsbuyit, actief in 14 landen, dan ook niet zo belangrijk hoeveel Nederlanders gebruik maken van de dienst. "Al zou het er maar één zijn, dat doet er op zich niet zo veel toe. Het gaat uiteindelijk om het totaal. Wij verwachten binnenkort het miljoenste lid in te schrijven dus we zien de toekomst voor co-buying, zeker gezien de explosieve groei van e-commercie de komende jaren, dan ook vol vertrouwen tegemoet."
Rene van Vemde