Internet is nog altijd een vrijplaats voor oplichters. De Amerikaanse Federal Trade Commission maant na een onderzoek voorzichtigheid op ‘koop-sites’.
Internetveilingen scoren hoog op de lijst van ‘gevaarlijke instellingen’. In tegenstelling tot bij een gewone veiling kan de consument hier al helemaal nauwelijks weten wat hij eigenlijk koopt.
Bij de FTC en een aantal Europese consumentenorganisaties waarmee de toezichthouder samen het onderzoek verrichtte, komen regelmatig klachten binnen van mensen die een kat in de zak blijken te hebben gekocht. De grote veilingsite eBay kwam eerder dit jaar in opspraak, omdat – ondanks beveiligingsmaatregelen – verkopers zich konden voordoen als kopers om zodoende de prijs van hun handelswaar op te schroeven.
De seksindustrie op Internet handelt al evenmin altijd bonafide, maar dat is nauwelijks een verrassing. Als gratis aangekondigde foto’s en filmpjes blijken achteraf bekeken te zijn via speciale ‘dialers’ en ‘viewers’ die voor een torenhoge telefoonrekening zorgen. Andere vormen van oplichting zijn ongevraagde contracten, nep-zakenaanbiedingen en gezondheidsproducten die niet blijken te werken. Internet, kortom, verschilt nauwelijks van de gewone wereld.