AT&T, een van de belangrijkste telecombedrijven ter wereld, en zeker het oudste, valt in vier delen uiteen. Na het ineenstorten van de koers met meer dan vijftig procent en dalende inkomsten uit de voorheen lucratieve lange afstands-telefonie rest topman Michael Armstrong geen andere keuze dan het roer radicaal om te gooien. Alle acquisities uit de afgelopen jaren gaan weer de deur uit. In 1996 splitste AT&T zich ook al in verschillende bedrijven.
Ceo Michael Armstrong heeft in de afgelopen jaren ongeveer honderd miljard dollar uitgegeven voor de acquisitie van kabelbedrijven en ondernemingen die zich bezighouden met mobiele telefonie. Zijn visie was om van AT&T een leverancier te maken van geïntegreerde spraak-, data- en videodiensten. Hij slaagde er in een redelijk sterke mobiele divisie op te bouwen.
De traditionele omzet uit lange afstands-telefonie bleef echter de belangrijkste inkomstenbron, die door de liberalisering van de telecom-markt in toenemende mate onder druk kwam te staan. Armstrong slaagde er daarom niet in de omzet van AT&T veel te laten groeien. In het laatste kwartaal steeg de verkoop bijvoorbeeld met 3,9 procent. De aandeelhouders waren hier niet erg tevreden over, en straften deze prestaties genadeloos af. Vergeleken met januari dit jaar is de beurswaarde van de telecomleverancier met ongeveer 70 miljard dollar gedaald.
Vier bedrijven
Het plan om AT&T op te splitsen zal uiteindelijk, waarschijnlijk in de loop van 2002, leiden tot vier aparte bedrijven, elk met een eigen beursnotering. De lange afstands-telefonie voor consumenten en bedrijven, de traditionele kernactiviteiten van AT&T, maken het grootste deel van de omzet uit.
Naar verwachting zullen de diensten voor consumenten en de zakelijke markt in aparte ondernemingen worden ondergebracht, om het eenvoudiger te maken kapitaal via beleggers binnen te halen. AT&T heeft zes miljoen zakelijke klanten en 60 miljoen klanten op de consumentenmarkt. Zij dragen jaarlijks 46 miljard dollar bij aan de omzet, en 18 miljard dollar aan de winst.
AT&T Broadband service, de kabelactiviteiten, komen ook in een aparte onderneming terecht. Dat kan om fiscale redenen echter niet voor 2002 worden uitgevoerd. De activiteiten op het gebied van draadloze telefonie, in de vorm van een aandeel van 85 procent in AT&T Wireless, zullen na de voltooiing van de splitsing het vierde bedrijf gaan vormen. De draadloze tak vormt de snelst groeiende activiteit, met een omzetgroei van 37 procent in het derde kwartaal van dit jaar. Het Japanse NTT Docomo, partner van KPN Telecom, heeft belangstelling getoond voor een minderheidsbelang in deze divisie.
De aanstaande reorganisatie van AT&T maakt een hele reeks acquisities uit de afgelopen jaren ongedaan. De draadloze tak bestond uit de aankoop in 1992 van McCaw Cellular Communications. Het meest radicaal is echter het afstoten van de bedrijven die topman Armstrong sinds 1996 voor honderd miljard dollar, voornamelijk in aandelenkapitaal, heeft gedaan. Het gaat onder meer om TCG (lokale telefonie), TCI (kabel), @home en Media One.
Hoe verging het Lucent na de afsplitsing?
Het is niet de eerste keer dat AT&T overgaat tot het afsplitsen van bedrijfsonderdelen. In 1996 gingen de productie-activiteiten van telecomapparatuur onder de naam Lucent als een zelfstandig beursfonds verder. De oude en prestigieuze Bell Labs gingen met Lucent mee, evenals topman Richard Ginn, die ceo werd van Lucent. Tegelijk met Lucent ontstond uit AT&T een derde partij, NCR. Deze computertak, die zich vooral met het maken van kassasystemen bezighoudt, was in 1991 aangekocht.
Maar met Lucent gaat het niet goed. De raad van bestuur heeft vorige week ceo Richard McGinn aan de kant gezet, en zag zich genoodzaakt de omzet- en winstverwachting voor het eerste kwartaal van 2001 naar beneden bij te stellen. Net als bij het voormalige moederbedrijf AT&T hebben tegenvallende resultaten ertoe geleid dat de beurswaarde van het bedrijf fors gedaald is, in het geval van Lucent met 75 procent. Dit jaar viel ook Lucent uiteen; de netwerkdivisie ging verder als Avaya.