Stichting Telecomgebruikers Nederland (sTN) en Consumentenbond zijn opgestapt uit het overleg voor een meetsysteem voor de kwaliteit van mobiele telefonie.
De aanbieders, verenigd in branchevereniging ICT Telecom, gaan nu op eigen houtje door met de ontwikkeling van een gestandaardiseerde meetmethodiek.
Volgens ICT Telecom ligt de oorzaak van de breuk in een verschil van inzicht over de financiering en de uitvoering van het kwaliteitsonderzoek. De Consumentenbond en sTN willen volgens ICT Telecom dat de sector ook de feitelijke meting van de prestaties van de aanbieders betaalt, maar dat komt volgens de branchevereniging de geloofwaardigheid van de meetresultaten niet ten goede.
In een reactie zegt directeur John van der Meulen van sTN dat er oorspronkelijk tussen de drie partijen een convenant was gesloten, waarin een gezamenlijke verantwoordelijkheid was afgesproken over zowel de prestaties, de meetmethodiek en de publicatie van de gegevens. "Maar uiteindelijk bleek dat ICT Telecom wel mee wilde doen aan het prestatiegedeelte, maar geen verantwoordelijkheid wilde nemen voor de meetgegevens en de publicatie daarvan."
ICT Telecom zegt nog een voorstel te hebben gedaan aan de consumentenpartijen om de aanbieders zelf de standaardisatie van meetmethoden en -technieken voor hun rekening te laten nemen. Maar dit compromisvoorstel werd volgens ICT Telecom door Consumentenbond en sTN als ’te mager’ bevonden. ICT Telecom gaat nu zelf de standaardisatie van meetmethoden ter hand nemen en hoopt zijn werkzaamheden aan het einde van 2001 te kunnen afronden.