BMG Entertainment, de muziekpoot van het mediaconcern Bertelsmann, heeft zijn zinnen gezet op Napster, de controversiële online muziekleverancier.
BMG overweegt een aandeel te nemen in Napster en zal in ruil daarvoor afzien van verdere juridische stappen tegen het Internet-bedrijf.
Napster wordt door de vijf grootste muziekconcerns, waaronder BMG, beschuldigd van massale inbreuk op copyrights. BMG zegt nu met Napster een deal te hebben gesloten, waarbij het Internet-bedrijf door het Duitse muziekconcern zal worden voorzien van startkapitaal. Napster zal dit geld moeten gebruiken voor start van een muziekservice voor abonnees die de twee bedrijven gezamenlijk hebben ontwikkeld en voor het promoten van Cdnow.com, Bertelsmann’s muziek e-tail dochter. Mogelijk zal BMG in een later stadium Napster geheel of gedeeltelijk overnemen.
De deal zou betekenen dat Napster voor het eerst een businessmodel krijgt. Deze zou onder een maandelijks tarief voor abonnees omvatten van 4,95 dollar. Daarbij kunnen gebruikers nog steeds MP3 geluidsbestanden overhalen naar hun PC, maar dan dus tegen betaling. De promotie van CDNow omvat waarschijnlijk de levering van video via het Napster-systeem.
Of de overeenkomst met BMG het einde betekent van de juridische zorgen voor Napster is niet zeker. Seagram, een van de grote muziekconcerns die Napster heeft aangeklaagd, noemde de deal bemoedigend, maar verklaarde tevens dat het zijn claim tegen de online muziekleverancier handhaaft.
Ook Sony heeft verklaard dat de juridische claims nog steeds gehandhaafd blijven voor de miljoenen inbreuken op copyrights die eerder door Napster zijn gedaan. Zowel Time Warner als EMI noemden de deal bemoedigend. Bertelsmann heeft de andere muziekoncerns uitgenodigd in de alliantie te stappen. Daarmee zouden ook zij toegang krijgen tot de 38 miljoen gebruikers die Napster op dit moment telt.