De beginnende IT heeft er maar wat vaak moeite mee: helder communiceren. Hij weet alles van zijn vak, maar mist de ‘skills’ om zijn kennis ook over te brengen op derden. Maar er is hoop. Volg een cursus communicatieve vaardigheden.
Als IT’er wordt er steeds vaker een beroep gedaan op je sociale en communicatieve vaardigheden. Van helpdeskmedewerker, adviseur of een trainer verwacht de buitenwereld geen ’technisch geneuzel’, maar een helder verhaal. Een slimme IT’er volgt vandaag de dag dan ook een cursus om zijn sociale en communicatieve vaardigheden te verbeteren. Zo’n cursus levert ook nog eens harde valuta op, zo blijkt uit onderzoek van bureau De Breed & Partners. Al een jaar of tien voert dit bureau jaarlijks het Beloningsonderzoek Automatisering uit; die studie geeft een helder zicht op de salarissontwikkelingen in de ICT-branche. Eén van de meest opvallende conclusies is dat mensen na een cursus communicatievaardigheden vaak meer verdienendan collegae die zo’n cursus niet hebben gevolgd.
Joost Emke, analist bij De Breed & Partners, analyseerde de gegevens. "Communicatieve en managementvaardigheden zijn op dit moment veelgevraagd", zegt hij. "En uit nadere analyse blijkt dat een communicatiecursus voor een IT’er sterke impact heeft op zijn beloning. Kijk je bijvoorbeeld naar mensen die een cursus onderhandelingsvaardigheden hebben gevolgd, dan zie je dat dit tot een hogere beloning lijdt. Ook bijvoorbeeld de cursussen ‘presentatietechnieken’, en ‘adviesvaardigheden’ hebben een positief effect op de salarisontwikkeling."
Personal competence
Bij Pink Elephant is men zich al langer bewust van het feit dat een IT’er beter kan functioneren na een communicatiecursus. Frank de Wit, assistent accountmanager bij Pink Elephant: "Voor een IT’er zijn technische vaardigheden ongeveer net zo belangrijk als communicatieve vaardigheden. Je kunt nog zoveel weten, als je het niet aan een ander kunt uitleggen, dan houdt het op."
Bij Pink Elephant krijgen alle nieuwe medewerkers een training, afgestemd op de persoonlijke behoefte en de dagelijkse werkzaamheden. De Wit: "Welke training er precies gekozen wordt, hangt af van de persoon zelf, en de afdeling waar hij werkt. Wel zie je dat veel van de jongere IT’ers kiezen voor het cursusblok ‘personal competence’. Je moet dan denken aan trainingen als ‘effectief samenwerken in teams’ ‘effectief presenteren’, ‘klantgericht communiceren’, en ‘leidinggeven aan teams en organisaties’. Veel IT’ers beginnen als helpdeskmedewerker, en hebben dan veel aan de cursus ‘klantgericht communiceren’."
De meeste cursussen bij Pink Elephant duren twee tot drie dagen. Het zijn niet alleen Pinkers die zo’n cursus volgen, ook externe IT’ers kunnen hieraan deelnemen. De verhouding interne en externe medewerkers is ongeveer fifty-fifty.
Marijke Huisman verzorgt de trainingen ‘personal competence’ binnen Pink. Volgens haar beschikken technische studenten wel over goede communicatieve vaardigheden, maar gaan ze er "te weinig bewust" mee om. Huisman: "Zij focussen zich vaak op het technische vlak en besteden wat minder aandacht aan de communicatieve kant. Tot ze bij een klant zitten. Dan moeten ze opeens goed luisteren, doorvragen, samenvatten en een begrijpelijk antwoord geven. Met die zaken gaan we in onze trainingen heel sterk aan de gang. We kijken dus welke vaardigheden een medewerker al heeft, en laten hem hier bewuster mee omgaan."
Christian Gerth kwam een jaar geleden bij Pink Elephant in dienst. Gerth: "Tijdens het introductietraject werden we voorbereid op een grootschalig project. Het bedrijf had net een opdracht gekregen voor het begeleiden van een van de eerste Windows 95-migraties. De klant waar ik startte had besloten alle Apple Macintosh machines te verruilen voor pc’s. In drie maanden tijd moest de klus geklaard worden. Dat lukte ook. Een jaar later besefte ik me goed hoe leerzaam deze periode is geweest. Alle kennis en ervaring die ik op de servicedesk heb opgedaan kan ik nu uitstekend gebruiken in mijn huidige functie."
HP College
Hewlett-Packard heeft voor het geven van cursussen een eigen instituut opgericht, het HP College. Omdat het volgens HP een grote stap is van studie naar beroepspraktijk, biedt het bedrijf met het College ‘alle bagage om deze periode succesvol te overbruggen en je snel thuis te voelen binnen de organisatie’. In de praktijk betekent dit deelname aan een intensieve training van zes maanden. Naast de gewone werkzaamheden in vast dienstverband, volgt men dan bijvoorbeeld de cursussen ’training-on-the-job’, ‘skills trainingen’, ‘mentoring’ en ‘coaching’. Net-afgestudeerde IT’ers, met functies verspreid over heel HP, volgen in groepen van vijftien het HP College.
Arsalan Jahangir heeft die training nog niet zo lang geleden afgerond. Jahangir: "HP College was voor mij dè kans om in korte tijd veel nieuwe vaardigheden op te doen. Ik heb veel gehad aan speed reading, presenteren en teambuilding. Maar ook technische trainingen warin zinvol en komen nu van pas."
Lichaamstaal spreekt boekdelen
Om een goede indruk achter te laten, bijvoorbeeld bij een sollicitatiegesprek, is communicatiebeheersing belangrijk. In de eerste minuten vormen we ons al een oordeel over de ander en de ander over ons: "sympathieke vrouw, aardige man, norse vent of spontaan type". Ook menen we in die tijd zelfs al een idee te hebben hoe de ander over ons denkt. We hebben het er later over dat het meteen klikte of vanaf het begin af niet boterde.
Het is mogelijk om de lichaamstaal van anderen beter te herkennen en om zelf beter gebruik te maken van lichaamstaal. De kennis over lichaamstaal kan allereerst worden vergroot door het opdoen van theorie over dit onderwerp. Er is veel onderzoek naar dit onderwerp gedaan en er bestaan dan ook verschillende
Een cursus ‘lichaamsbewustwording’, ‘neurolinguistisch programmeren’ en ‘actief luisteren’ kan behoorlijk in je voordeel werken. Bij deze cursussen staat de lichaamstaal centraal. Wie trots is op zichzelf spant zijn spieren, recht de rug en kijkt omhoog. Wie minder overtuigd is van zijn kunnen zit ineengedoken, het hoofd voorover. De ogen staan flets en zijn naar beneden gericht. Door je lichaamstaal positief aan te passen, verbeter je niet alleen je persoonlijke presentatie maar het is ook waarschijnlijk dat je je eigen stemming positief beïnvloedt.
Speed reading
Met een training ‘speed reading’ kan de leessnelheid boven de 400 woorden per minuut gebracht worden, zonder het inzicht en begrip te verminderen (gemiddeld lees je zo’n 200 woorden per minuut). De wereldrecordhouder snellezen is Sean Adam uit de Verenigde Staten, die maar liefst 3850 woorden per minuut kan verwerken.