Het gebruik van Internet mag dan van land tot land sterk verschillen, er bestaan zeker ook grote overeenkomsten in het gebruik van het world wide web.
Dit gaat met name op voor het gebruik van het medium als middel voor communicatie-, bank- en winkelactiviteiten, zo blijkt uit wereldwijd onderzoek van de creditcardmaatschappij American Express.
Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder ruim 10.000 consumenten in de landen als Argentinië, Australië, Brazilië, Groot-Brittannië, Italië, Zweden en de Verenigde Staten. Daaruit komt naar voren dat ruim 46 procent toegang heeft tot Internet en gebruik maakt van de wereldwijde ‘search’ en ‘shopping’-mogelijkheden, maar dat tevens een belangrijk deel van deze gebruikers zich zorgen maakt over de privacy, de veiligheid en de service-kwaliteit van het world wide web.
Per land loopt de gebruiksintensiteit van Internet sterk uiteen. De Verenigde Staten noteren, niet geheel verwonderlijk, een groot aantal gebruikers (66 procent), op de voet gevolgd door Canada en Australië met elk 60 procent. Argentinië en Groot-Brittannië blijven echter sterk achter met 35 procent en datzelfde geldt voor Japan met 27 procent. Zweden daarentegen voert de lijst aan met 74 procent. Maar het gaat snel met het aantal consumenten dat van plan is gebruik te maken van het Internet. Het onderzoek van American Express signaleert wereldwijd een groep van 20 procent die binnen een jaar van plan is ‘online’ te gaan, en de belangrijkste toename is wat dat betreft te vinden in Brazilië en Argentinië met respectievelijk 33 en 31 procent.
Wat betreft het gebruik van Internet zijn communicatie via email (74 procent) en informatievergaring (73procent) nog steeds de meest populaire activiteiten, maar het online shoppen, bankieren en boeken van reizen rukt op. Zo ‘shopt’ 28 procent van de wereldwijde gebruikers via het Internet of is van plan dat het komende jaar te gaan doen. En wat koopt men dan? Voornamelijk tickets voor evenementen (46 procent) en boeken (40 procent), gevolgd door video’s, cd’s en computerspelletjes (28 procent). Toch geeft maar liefst 84 procent van de respondenten aan dat ze er de voorkeur aan geven liever een item ‘in het echt’ te willen zien, alvorens tot koop over te gaan.
De gebruiker blijft dus op zijn hoede en dat is in lijn met de uitkomst dat maar liefst 79 procent zich zorgen maakt over de privacy en de veiligheid van Internet, zeker als het gaat om aankopen via het world wide web. Ook over de service maken de gebruikers zich zorgen, met name als het gaat om de mogelijkheid het retourneren van producten die eenmaal via Internet besteld zijn.