Telemedicine leidt niet tot een verschraling, maar juist tot een verrijking van de persoonlijke contacten in de zorg volgens een onderzoek.
Dit blijkt uit onderzoek van het Electronic-highway Platform Nederland (EPN). De teloorgang van het persoonlijke contact is een van de belangrijkste kritiekpunten in de discussie over de voordelen van telemedicine.
Maar volgens het onderzoek van EPN is er geen sprake van vervaging van de persoonlijke contacten, eerder juist van een aanvulling daarop. Uit de huidige initiatieven blijkt dat de persoonlijke contacten gewoon blijven bestaan, maar dat daarnaast nieuwe elektronische communicatiewegen worden bevorderd, zoals email, telefoon en beeldverbindingen. Bovendien blijkt dat het aantal contacten toeneemt in vergelijking met de situatie waarin een cliënt afhankelijk is van de agenda en de tijd van de zorgverlener. Volgens EPN wordt dit in de zorg als een grote verbetering van de kwaliteit van het zorgverleningsproces gezien.
Volgens EPN levert telemedicine ook nog eens een positieve bijdrage aan de wachtlijstverkorting en een betere doelmatigheid in de zorg. Het Platform constateert verder dat door telemedicine de druk op het personeel in de zorg wordt verminderd. Als voorbeeld noemt EPN daarbij het project in het Dijkzicht ziekenhuis in Rotterdam, waar optometristen met behulp van telemedicine decentraal diagnoses kunnen stellen en intercollegiaal kunnen overleggen met de specialisten in het ziekenhuis. De arts heeft daardoor volgens de onderzoeksresultaten meer tijd per patiënt en deze kan vaker rekenen op zorg op ‘maat’.