Sun heeft zijn klanten proberen te overtuigen van zijn ‘draadloze’ ambities met de start van een speciale divisie voor draadloze communicatie.
Deze Wireless Business Group wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de draadloze producten en zal tevens twee Wireless Excellence Centers aansturen. Een en ander betekent niet dat Sun al zijn draadloze activiteiten bij de speciale ‘wireless’ divisie zal onderbrengen, maar wel dat debusiness unit een belangrijke stem krijgen in de bestemming van de 100 miljoen dollar die Sun voor draadloze activiteiten in kas heeft.
Tegelijkertijd gaat Sun zijn iForce partnership-programma uitbreiden door samenwerkingen aan te gaan met onder andere Broadvision, Deloitte Consulting, Cap Gemini Ernst & Young en Phone.com. Bovendien heeft Sun’s iPlanet e-handelsalliantie met Netscape zijn iPlant Intelligence Communications Platform gelanceerd. Daardoor kunnen klanten van bestaande iPlanet-producten binnenkort ook draadloos hun diensten aanbieden. De aankondiging ging gepaard met de lancering van nieuwe versies voor de iPlanet Messaging Server 5.0 en de iPlant Calender Server 5.0, die ondere andere zijn uitgebreid met draadloze toegang.
Het was geen verrassing dat Sun tijdens de aankondiging uitgebreid aandacht besteedde aan zijn Java-technologie die volgens het computerconcern in toenemende mate wordt geadopteerd als dé taal door producenten van draadloze apparatuur. Volgens Sun is de Java 2 Micro Edition (J2ME) en het Mobile Information Device-profiel inmiddels overgenomen door het Third Generation Partnership Project (3GPP). Bovendien is het telecommunicatieconcern Sprint PCS volgens Sun bezig met het uitvoeren van proeven met Java.
Of de aankondigingen van Sun verrassend waren? Volgens een van de Sun-partners tijdens de aankondiging wijken de lanceringen niet veel af van de lopende draadloze projecten. "Het was meer een bevestiging van wat al gaande was."