Het Uddi-project (Universal Description Discovery and Integration) is nauwelijks een maand oud, maar geldt nu al als een groot succes. Ook HP sluit zich erbij aan.
De grote aanjagers van Uddi zijn IBM, Ariba en Microsoft. Hun doel is standaard specificaties te realiseren voor het beschrijven van webdiensten die worden verzameld in een gigantische online-database. Daarmee is het een directe concurrent van de eSpeak-software van Hewlett-Packard, die ook is ontwikkeld voor het opsporen van online-diensten. HP is al enkele jaren bezig met de ontwikkeling van eSpeak.
Van die inspanningen kan het Uddi-project nu profiteren, want HP heeft zich bij het initiatief aangesloten. Uddi heeft momenteel al ruim honderd leden.
In feite had HP twee keuzemogelijkheden: ofwel de anderhalf tot twee jaar ‘voorsprong’ van eSpeak op Uddi gebruiken om de software dusdanig in de markt te zetten dat die sterk genoeg zou zijn om de marktintroductie van Uddi te weerstaan, ofwel zich aansluiten bij het project om dat met de eSpeak-technologie een flinke‘boost’ te geven en tegelijk de onvermijdelijke modificaties die eSpeak moet ondergaan, tot een minimum te beperken. De laatste keuze is zonder twijfel de meest productieve, want een keiharde concurrentiestrijd kost alle partijen alleen maar veel geld en de markt is er ook niet mee geholpen.
Doordat HP zich nu bij Uddi heeft aangesloten, is Oracle eigenlijk de enige grote speler op de e-handelsmarkt die zich nog niet bij Uddi heeft gemeld. Oracle betwijfelt zeer of Microsoft en IBM in staat zijn de controle over de standaard te delen met de anderen, maar houdt het initiatief nauwlettend in de gaten. Een lidmaatschap wordt ook niet op voorhand uitgesloten.