Niemand had het begin dit jaar nog verwacht. Toen hadden nog ‘maar’ ruim 6,5 miljoen Nederlanders een gsm. Inmiddels zit dat op meer dan 10 miljoen.
KPN en Libertel zijn nog steeds mobiele aanbieders nummer een en twee, maar Ben, Telfort en Dutchtone lopen in. Ben claimt van de drie kleintjes nu de grootste te zijn.
De grootste groei komt van jongeren, van wie 70% inmiddels een mobieltje op zak heeft. Alleen 50-plussers blijven wat achter: ‘slechts’ de helft van hen heeft een gsm. Als de groei zo doorgaat, wordt nog dit jaar de elf miljoenste Nederlander over de streep getrokken en zijn er over een paar jaar evenveel gsm’s als Nederlanders. Dat laatste geeft een iets vertekend beeld, aangezien er al steeds meer mensen komen die twee of meer gsm’s hebben, voor zowel zakelijk als privé-gebruik.
KPN heeft het lastig. Met 4,5 miljoen klanten heeft het nu 45 procent van de markt in handen. Begin dit jaar was dat nog 61 procent met toen ruim 4 miljoen klanten. Libertel, met ruim 3 miljoen klanten, zakte van 32 tot iets boven 30 procent. Zijn 650.000 aansluitingen geven Ben een marktaandeel van 6,5 procent. In aantal is Ben kleiner dan Dutchtone, dat op 30 september 800.000 klanten had, en Telfort met 750.000. Maar gemeten naar het aantal belminuten is Ben wel derde, claimt het bedrijf zelf.