Helaas moet ik constateren dat u er met uw boekbespreking ‘Six Sigma: een nieuw kwaliteitssysteem’ helemaal naast zit: – Six Sigma bestaat al weer vele jaren – ISO 9000 draait niet om het documenteren.
Dat ISO 9000 om het documenteren zou gaan, is zo langzamerhand een ‘broodje aap’. Heeft u de ISO 9000-reeks er al eens op na geslagen? Weet u dat bij ‘Business Excellence’-bedrijven ISO 9000 juist als aanjager heeft gediend op weg naar steeds betere kwaliteit?
Kema, een certificatie-instelling, voert in de ICT-sector al jaren vele kwaliteitsonderzoeken uit, waaronder ISO 9000-onderzoeken. Onze klanten zijn commerciële ICT-bedrijven alsook ICT-units die deel uitmaken van een grotere organisatie.
Six Sigma is een van de vele kwaliteitstools die een bedrijf ter beschikking staan. Het is echter slechts toepasbaar voor bepaalde bedrijfssituaties. Wat niet wegneemt dat Six Sigma een gerespecteerde methode is.
Een kwaliteitssysteem is een geheel van elementen die een bedrijf toepast om tot bepaalde kwaliteitsprestaties te komen. Doel: streven naar continue kwaliteit door middel van een beheerst proces. Hoe je nu precies een kwaliteitssysteem invulling geeft, is de kunst. De ISO 9000-reeks geeft aanwijzingen om tot een doelgericht en samenhangend kwaliteitssysteem te komen. Een aantal elementen van een kwaliteitssysteem zijn in de reeks als normatief aangemerkt.
Dat ISO 9000 niet altijd goed begrepen wordt, is waar. De documenten zijn geen proza. Menig bedrijf heeft zich gestort op certificatie zonder precies te weten waar het in wezen om draait. Een valkuil die overigens bij elke managementfilosofie optreedt.
Werner J.C. Mulders
Manager Kema Registered Quality