Larry Ellison is in Nederland. Dat levert normaal gesproken altijd belangwekkend nieuws op. Deze keer echter niet. Via zijn PR-bureau kregen we te horen dat de gezamenlijk Nederlandse vakpers niet welkom is tijdens zijn ontmoeting met de pers.
Ellison komt naar Nederland om beleggers te paaien, zo blijkt. En daarom wil hij alleen met de financieel-economische pers te praten. De honderduizenden gebruikers van zijn producten doen er dit najaar even niet toe. Liever vraagt hij de aandacht van beleggers om ze duidelijk te maken dat het mes in de kosten gaat. Waarschijnlijk in de vurige verwachting dat dit soort mededelingen goed is voor de koersontwikkeling.
Mogelijk dat hij met deze aanpak ook wil voorkomen dat hij tekst en uitleg moet geven over de opmerkelijke keuze van het super-inkoopportaal Covisint (Daimler Chrysler, Ford en General Motors) om uiteindelijk niet voor Internet groupware van Oracle te kiezen.
Het lijkt er op dat geldschieters op dit moment belangrijker zijn dan klanten. Ook Micheal Dell zette de vakpers eerder dit jaar in de kou. Hij wilde slechts met de financiële pers praten over zijn huishoudboekje en niet over product- en marktontwikkeling.
Een merkwaardige keuze want het zijn uiteindelijk de klanten, lezers van de vakbladen, die de winstgevendheid van ondernemingen bepalen. Die moet je nooit je rug laten zien.