Softwarebedrijf Fenestrae is al dertien jaar actief, maar niet erg bekend in eigen land. Daar komt met de lancering van zijn nieuwe mobiele communicatie-applicatie verandering in. Oprichter en eigenaar Wim de Koning is ondertussen op zoek naar risicokapitaal, en overweegt een beursgang.
Fenestrae (Latijn voor ‘vensters’) is opgericht in 1987 als consultancy-bureau Flimex. De onderneming hield zich aanvankelijk vooral bezig met de integratie van personal computers en mainframes. De huidige naam Fenestrae bedrijf in 1990, toen Microsoft Windows opkwam en het bedrijf zich ging richten op Windows-applicaties als Netwerk Carrier en Rumba. Oprichters Wim de Koning en Philip Weijer vormen nog steeds de directie. Maar de richting die Fenestrae is ingeslagen is in de loop der jaren wel veranderd.
Faxgateway
Begin jaren ’90 ging Fenestrae zich steeds meer richten op het integreren van communicatie met fax, telex en het toen opkomende e-mail. In 1993 kwam het bedrijf daarom met de applicatie Faxination, nu nog steeds het vlaggenschip van de ontwikkelaar. Het bedrijf werkte nauw samen met Microsoft. Toen Microsoft met Exchange op de markt kwam, volgde Fenestrae al snel met een faxgateway op Exchange.
Ondertussen is het aanbod uitgebreid tot faxapplicaties vanuit Lotus Notes en SAP. De klanten van Fenestrae bevinden zich vooral in het high end segment, waar ze bediend worden door wederverkopers als Getronics en Hewlett Packard. Directeur De Koning geeft toe dat zijn bedrijf in Nederland niet zo erg zichtbaar is. Maar volgens hem komt dat omdat hij ondertussen actief is in zestig landen, en niet meer dan tien procent van de omzet wordt gegenereerd in eigen land.
Fenestrae treedt de laatste maanden meer naar buiten. Dit heeft alles te maken met de nieuwe applicatie die deze week op de markt komt, Mobile Data Server. Met deze software moet het mogelijk zijn om met iedere willekeurige mobiele telefoon toegang te krijgen tot een data server. De kernel is gebaseerd op metataal Xml, waardoor de applicatie onafhankelijk is van de gebruikte terminal.
Realistisch
De Koning ziet de toepassing van de mobiele communicatietoepassing op twee markten: bedrijven die personeel toegang willen geven tot informatie, en mobiele handel. Hij is echter realistisch over de acceptatie en praktische mogelijkheden en denkt dat voorlopig in het zakelijke segment de meeste vraag bestaat. "Het grootste deel van de zakelijke gebruikers wil mobiel toegang tot e-mail. Naar schatting zestig procent van de zakelijke gebruikers heeft hier behoefte aan. Als we uitgaan van ongeveer 100.000 gebruikers van Lotus Notes en Microsoft Exchange samen, praten we over een markt van 60.000 licenties.
"Verder zie ik zakelijke toepassing vooral in hele recht-toe-recht-aan toepassingen als toegang tot vluchtgegevens, informatie over files en toegang tot verkoopdata in SAP."
Voor mobiele handel, of mobile commerce, moet nog veel gebeuren. De technische mogelijkheden zijn er echter al wel. De Koning: "Bedrijven denken dat het pas over ongeveer twee jaar kan. We moeten zelf naar bedrijven toe om de toepassingen te laten zien." Ook hier ziet hij, net als bij zakelijke gebruikers, in eerste instantie eenvoudige toepassingen. "Ondanks alle verhalen over Umts, komt het toch steeds neer op het aanbieden van dataservice aan tante Truus. Net als bij Gsm zul je toch de aanpassingscurve weer doormoeten."
Schokkend
Met Wap loopt die aanpassing nog niet vlekkeloos. "Er is heel veel hype geweest rond wap. Dan kan het alleen maar tegenvallen. Wap heeft nu een slechte naam gekregen, maar dat heeft niets met het protocol zelf te maken." De fabrikanten kunnen zelf veel doen om die naam te verbeteren. "De verschillen tussen wap van Nokia en Ericsson bijvoorbeeld zijn schokkend." Mobile Data Server is alvast voorbereid op iMode, de gedoodverfde opvolger van wap.
Ondanks het relatief beperkte aanbod van zijn bedrijf ziet Wim de Koning volop ruimte voor zijn bedrijf om zelfstandig te werken, omdat de software van Fenestrae open is naar alle leveranciers. "Er komt geen overname." Wel is hij bezig met een eerste ronde risicokapitaal. Voor hem is de eerste prioriteit nu het investeren in marketing. Research en development is nu, ten tijde van de lancering van de mobiele applicatie, strategisch iets minder belangrijk. "Een beursgang zit er wel in. Er komt of een tweede ronde risicokapitaal, of een beursgang."