Van de Nederlandse groothandels doet momenteel een kwart aan handel via Internet. Maar over twee jaar zullen zeven van de tien online zijn.
Van de grotere bedrijven zal zelfs 85 procent op Internet te vinden zijn, stelt Cap Gemini Ernst & Young na een eigen onderzoek. De omzetten die uit eleketronische handel worden behaald, blijven nog wat achter. Voor het merendeel van de groothandelsondernemingen bedraagt het minder dan 5 procent, zo bleek gisteren op de jubileumbijeenkomst van het Nederlands Verbond voor de Groothandel (NVG).
Opvallend is dat veel groothandels e-handel toepassen voor hun huidige producten en marktrelaties, maar dat er nog weinig nieuwe initiatieven ontstaan.
Bedrijven die nu reeds e-commercie toepassen, zeggen dat ze forse problemen met soft- en hardware hebben gekend.
De opkomst van Internet-handel kan verstrekkende gevolgen hebben voor de positie van de groothandel. E-commercie biedt eindgebruikers immers de mogelijkheden zelf leveranciers te selecteren en rechtstreeks te bestellen op de websites van fabrikanten. Daarmee heeft de groothandel het nakijken. Zijn functie komt in handen van virtuele ondernemingen die alle fysieke activiteiten (productie en distributie) uitbesteden en zich uitsluitend richten op de commerciële activiteiten (marketing en verkoop). Tegelijkertijd lijkt e-commercie de groothandel ook veel kansen te bieden. Zij maakt klanten in het buitenland beter bereikbaar en zorgt ervoor dat levering aan consumenten gemakkelijker verloopt, constateren de onderzoekers.