Er is ophef ontstaan over de hoge geldprijzen voor educatieve Internet-sites, gemaakt door scholieren. Er zit bijna 1 miljoen in de prijzenpot van Thinkquest.
Voor het derde achtereenvolgende jaar zijn vorige week de prijzen uitgereikt voor de beste door leerlingen ontwikkelde educatieve Internetsites. De opzet van de wedstrijd is flink veranderd. Zo deden voor het eerst leerlingen van de basisschool mee en konden ook docenten meedingen. Het meest opmerkelijke verschil met voorgaande jaren is echter de hoogte van de prijzen.
Had de Nederlandse Thinkquest-organisatie vorig jaar nog de beschikking over in totaal vijftigduizend gulden aan prijzengeld, dit jaar ligt het bedrag twintig maal hoger. Het extra prijzengeld komt van het ministerie van Onderwijs, via Kennisnet, een publiekelijk onderwijsnetwerk. Prijswinnende scholieren ontvingen tienduizend gulden per teamlid. Voor de beste docentensite is honderdduizend gulden beschikbaar.
Binnen de vakjury zijn er grote bezwaren tegen de hoogte en de aard van de prijzen — baar geld. Sommigen vinden het pedagogisch onverantwoord jongeren met duizenden guldens te belonen. Tijdens de uitreiking zelf merkten ook enkele van de docenten op de geldprijzen overdreven te vinden.
De prijsuitreiking leidde tot meer ongenoegen. De inzenders van een transport- en logistiekproject van de Christiaan Huygensschool in Barneveld stellen in een open brief aan de Thinkquest-organisatie en onderwijsminister Hermans dat de jury vooral lette op het gebruik van snufjes zoals Flash of avi-filmpjes en veel minder keek naar onderwijskundige inhoud.
"Algemene frustratie", zo omschrijven ze hun gevoelens nadat de voorzitter van de vakjury bekende geen van de inzendingen te willen belonen met de hoofdprijs.
De financiële belangen beginnen een grotere rol te spelen en zo krijgt de Thinkquest-competitie een grimmiger karakter. Doel van de hogere geldbedragen is het scheppen van educatieve content voor Kennisnet. De inhoudelijke invulling hiervan wil na bijna anderhalf jaar nog niet erg vlotten.
redactie Computable