De kogel is door de kerk. Internationaal adviesbureau Andersen Consulting heeft vanaf januari een nieuwe naam: Accenture.
Niet toevallig zijn de eerste twee letters van de nieuwe naam dezelfde als de afkorting waarmee de firma al langer werd aangeduid: AC.
Het kiezen van een nieuwe naam was noodzakelijk omdat het bureau voortaan zelfstandig door het leven gaat, niet meer als ‘zusje’ van Arthur Andersen en ‘dochter’ van Andersen Worldwide. Die scheiding is het gevolg van een rechtszaak die Andersen Consulting had aangespannen tegen Arthur Andersen (AA) en Andersen Worldwide. Bij een reorganisatie in 1989 werden Andersen Consulting en Arthur Andersen opgezet als twee volledig onafhankelijk opererende bedrijfsonderdelen, met ieder hun eigen, strikt gescheiden dienstenpakket. Arthur Andersen zou zich bezighouden met fiscale adviezen, accountancy en audit-diensten en Andersen Consulting zou zich richten op de markt van managements- en technologische advisering.
Volgens AC zou AA zich echter niet aan de afspraken zou houden. Zo was AA inmiddels actief geworden op terreinen als technologie-integratie, strategische bedrijfsplanning en bedrijfstransformatie. Op al die terreinen gold AC als marktleider.
De Internationale Kamer van Koophandel (ICC) bepaalde in augustus j.l. dat Andersen Consulting op eigen kracht verder mag, zonder verplichtingen aan Arthur Andersen. Het enige dat Andersen Consulting moest inleveren, was haar naam. Dat is nu dus gebeurd, al worden links en rechts wel de wenkbrauwen gefronst over de nieuwe naam. Sommige IT’ers vinden Accenture beter passen bij producten als contactlenzen, hooikoortstabletten of push-up bh’s.