De slechts een paar weken oude alliantie tussen detacheerder Brunel en de Amerikaanse branchegenoot Kforce krijgt concreet vorm.
Gisteren presenteerden de twee bedrijven een nieuwe wereldwijde Internet-dienst die zich richt op de hoger opgeleide werknemer. Brunel denkt met de Internet-sitehttp://www.brunelhighQ.com sneller en efficiënter te gaan werken.
Begin deze maand kondigden Brunel en Kforce een strategische alliantie aan. De partners maken vooral gebruik van elkaars klantenbestanden en Internet-technologie. Kforce neemt de markt in de VS voor zijn rekening, terwijl Brunel zich richt op Europa, Zuidoost-Azië en Canada. Brunel-topman Van Barneveld verwacht dat binnen een half jaar 20 procent van de plaatsingen via het Internet verloopt.
De virtuele marktplaats moet ervoor zorgen dat bedrijven en gedetacheerden elkaar binnen vier weken vinden. Nu duurt dat nog zes tot acht weken. De medewerkers van Brunel zijn achter de schermen nauw betrokken bij het vinden van een tijdelijke baan. Dat is nieuw, weet het bedrijf. "De concurrentie werkt niet met een persoonlijke zaakwaarnemer op Internet", weet Van Barneveld.
Hoewel Van Barneveld het woord niet in de mond wil nemen, zien veel analisten er nog wel een fusie van komen. Beide bedrijven mikken op dezelfde markt voor hoger opgeleiden. Daarnaast is de geschatte beurswaarde van de twee ondernemingen ongeveer gelijk. Het verschil zit in het aantal werknemers: Kforce heeft 2000 mensen in dienst, tegenover Brunel zeshonderd. Vorig jaar mislukte nog de fusie tussen Brunel en de Nederlandse branchegenoot Unique. Vervolgens kwam Brunel in de problemen.
Brunel is overigens aan de late kant. Randstad, Newmonday, Vedior en Expectra gingen de detacheerder al voor. Een Nederlandse en een Duitse site zijn inmiddels in de lucht, de Belgische komt snel, en de komende maanden moeten er ook speciale op Groot-Brittannië, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk toegesneden sites komen.